Förebygga kolikkänningar

Jackies

Trådstartare
Mitt sto har haft kolikkänningar två gånger det senaste halvåret.

Först i somras när det var som varmast och sen för några dagar sedan. Lindrigt båda gångerna men något värre i somras då hon ville lägga sig även när vi promenerade. Båda gångerna har hon haft aptit, varit feberfri och bajsat. Symptomen har alltså varit att hon velat legat, pustat och stönat lite och tittat mot magen. Men sen har det släppt.

Tänkte om man skulle börja ge henne något i förebyggande syfte och har kollat runt lite och ser att folk ger linfrö, loppfrö, mash, mag och tarm osv

Någon annan som har häst med känslig mage, och vad ger ni?
 
Min ena tvååring har känslig mage, äter han för mycket "skräp" i hagen får han diarré.

Till honom ger jag 2 hg Betfiber Mix som förebyggande. Jag är lite för lat för att orka blanda betfor, vetekli och linfrö själv, tycker mixen är helt fantastisk. :)

När han får diarré får han 40 g Krafft MagTarm, då brukar han bli bra inom en vecka.

Allmänt gäller det att ge tillräckligt med grovfoder och se till så de dricker ordentligt.
 
Vi ger Mash tre dagar i veckan som understödjande för magen. Ingen av våra hästar är kolikkänsliga men jag vill inte ha kolik med eventuella konsekvenser på en ardenner.
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 152
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 671
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: Tjholahopp
·
Foder & Strö Hej. Har en häst med lite känslig mage. Haft rejäl kolik en gång. Ger paraffin olja då och då, ej regelbundet. Men söker något bra att...
2
Svar
24
· Visningar
3 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp