Fördelning av foder

J

Jaba

Våra rutinär är följande i stallet:

7,00 Hösilage + kratfoder
12,00 Lunch hö
16,00 hösilage
19,00 kraftfoder
22,00 hösilage

När är det då lämpligast att ge lusernet? Vid 7 eller 19 fodringen? Det handlar om 0,5 kg.
Det lutar mot morgonfodringen.

Kratfoderet serveras före grovfoderet på morgonen. Sedan brukar hon har kvar hösliage till 19 fodringen genom att jag rider på eftermiddagen samt att jag då ger en extra tuss hösilage.
 
För det första kan jag säga att det är bättre att ge stråfodret innan kraftfodret så hästen får igång magen, det första fodertuggorna ha en tendens att bara slinka förbi i magen, samt att hästen behöver få igång salivproduktionen(med hjälp av höet) så att kraftfodret tuggas och blöts upp ordentligt i hästens mun..

ang. lusernet så kan du kolla vid vilken giva de får mest hösilage, får de ca 1/3-1/2 av givan på kvällen och resten fördelat på det andra målen kan du ge det vid 19:00 fodringen..
men det skulle ha vart bra om du skrev ut hur mycket hö hon får vid målen.. :)
 
Jo jag vet att det är bättre att ge grovfoderet först det var därför att jag tänkte de va bäst att ge lusernet (hack)på morgonen.
Antar att dom fodras så bara för att det är lättast o de blir fortast tyst på hästarna. INte för att dom är så livliga av sig.

Hon får: 2+1+3+4.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 494
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp