förbättra lösdriften

Lindon

Trådstartare
Vi har två uteboxar som står i anslutning till hagen. Hagen är grusad samt stenmjöl på. Nu i sommar pga mygg står hästarna inne,annars går de ute 24/7. På vintern står alltså boxdörrarna öppna. Problemet är att hästarna drar ut spånet ur boxen,pissar sen på det, gör att gruset inte fyller sin funktion utan det blir tjockt med gammalt spån utanför istället. Blir dessutom väldigt ofräsht då det regnar mycket.

Funderar på att byta ut spånet mot halm,det sprids kanske inte så lätt. Har ni ngn kant ut från lösdriften som hindrar att strö sprids i hagen?jag tänker bara att en kant ska orsaka snubbel,lr jag är väl för nojjig...

En annan fråga: har ni som fixat era hagar grus,alltså 0-16. Funkar det bra även för barfotahästar? en grusleverantör sa att vi ska fylla hagarnas våta (låga o gropar) med samma stenmjöl som vi har i den ena hagen. Där har vi dock grundat med grus. Enl honom ska det räcka med endast stenmjöl.
 
Sv: förbättra lösdriften

Vi har lösdrift med halm, har ingen kant ut ur lösdriften så jag får kratta in det hästarna drar ut på gruset :) Försöker göra det varje dag men det är verkligen inte mycket halm hästarna drar ut. Så om jag var du skulle jag byta till halm.

Utanför lösdriften har vi makadam för om det regnar väldigt mycket så finns det aldrig risk för att det ska bli geggigt utanför lösdriften då det dränerar undan vattnet direkt. Har inte märkt att hästarna ska ha ont av att gå på makadam, vi har både skodda och barfota hästar. Det som kan vara bra och titta på extra är de hästarna som har skor då makadamet lätt kan kila sig fast i skon. Mockar även undan bajset från hästarna så det håller sig rent utanför där makadamet är :)

Tycker detta funkar bra för oss!
 
Sv: förbättra lösdriften

Vad har ni för stl på makadamet?

Låter som halm skulle vara värt att prova,hoppas jag får tag på bra kvalitet till hösten.
 
Sv: förbättra lösdriften

Vi har makadam 8/16.

Ja halm är riktigt bra att ha som strö i lösdrift :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp