För mycket fosfor?

Saile

Trådstartare
när jag räknar ut foderstaten får jag jämn och bra fördelning med MJ och smrp (behöver endast lägga till 1 dl krafft muskel). Däremot står det att det blir för mycket fosfor MEN på ca/p står det att det är ok ?
Vad menas?
 
ca/p (kalcium/fosfor) kvoten bör ligga någonstans mellan 1,2:1 och 6,0:1 för att inte upptaget av endera skall rubbas. (och i värsta fall starta en urkalkning av sklettet).

Man kan alltså utfodra lite för mycket fosfor, eller kalk, utan att det blir problem, så länge som kvoten är innom det tillåtna intervallet.
 
ca/p (kalcium/fosfor) kvoten bör ligga någonstans mellan 1,2:1 och 6,0:1 för att inte upptaget av endera skall rubbas. (och i värsta fall starta en urkalkning av sklettet).

Man kan alltså utfodra lite för mycket fosfor, eller kalk, utan att det blir problem, så länge som kvoten är innom det tillåtna intervallet.

Om jag läser min foderstat rätt så ligger den på 2,1? Det står
Behov 1,4
Tilldelat 2,1
Balans 48,9%

Så då borde det vara lugnt ?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 970
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 448
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 812
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp