För mycket energi??

A

aurian

Jag har blivit väldigt intresserad av det här med foder sen jag köpte häst, läser allt jag kommer över och räknar och fixar. Oroar mig lite över en häst på mitt stall. Den är 2 1/2 år, 3/4 quarter 1/4 connemara. Ca 155 cm hög och jag skulle gissa på väger väl ca 500 kg. Saken är den att hästen i fråga är ganska mager, har en del muskler men är mager och skulle ju helt klart kunna ha mer. Foderstaten som den gått på sedan i sommras är hö, havre, krafft groove och betfor. Kvoten på foderstaten blir ca 5,3 och den energi som hästen får är 90 MJ. Jag har pratat med ägaren och erbjudit mig att göra en ny foderstat med mer protein i. Dock vet jag inte hur jag ska göra med energin. Behöver hästen så mycket energi, den är ju ganska mager, eller kommer energibehovet att minska då den bättre kan tillgodogöra sig fodret då kvoten är högre? Vet inte riktigt om jag ska göra en foderstat med 90 MJ (enligt böckerna är det mycket för en häst i den storleken) eller ska jag dra ner på energin och anta att hon ändå kommer gå upp i hull då hon får mer protein? Hon är inte inriden och blir inte tränad mycket alls. Rör sig i hagen som är stor.

Vore väldigt tacksam för hjälp trots att det är så långt!!!

:( :confused:
 
Sv: För mycket energi??

Energibehovet minskar inte vid förändrad kvot. En mager häst behöver mer energi. Jag har begränsad erfarenhet av quarter, men av det jag sett kräver de mycket mat.

Lägg på mer protein utan att sänka energin.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 414
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp