För mycket av kalcium....

Mysaan

Trådstartare
och magnesium och för lite fosfor. :mad: Räknar som en galning och får inte till det. Är det farligt om de får för lite resp. för mycket av detta?
 
Sv: För mycket av kalcium....

Kalcium kan man ge rätt mycket innan det blir för mycket, så om du inte häller i hästen en massa mineralfoder så är det nog ingen fara. Speciellt om kalciumet och magnesiumet blir höga för att ditt grovfoder har höga halter är det helt ok. Däremot bör du försöka se till så att hästens behov av fosfor täcks, speciellt om det är en häst som har höga "krav" på sig (digivning, växer, hårdträning...)
 
Sv: För mycket av kalcium....

Okej då behöver jag inte oroa mig då. :) Finns det något tilläggs foder som innehåller mycket fosfor? Ger nu Kraffts Miner grön men kanske ska byta när denna hink är slut om det finns ett bättre alternativ som innehåller mer fosfor.
 
Sv: För mycket av kalcium....

Miner Vit eller Fosforbalans kan man ge om man har resten av fodret som kalciumkälla.
 
Sv: För mycket av kalcium....

Kan man då ge bara fosforbalansen eller måste han ändå äta ett mineralfoder typ MInergrön???
 
Sv: För mycket av kalcium....

Om Ca, P och Mg är täckt så kan du räkna med att övriga mineraler och vitaminer finns i tillräcklig mängd i foderstaten, FÖRUTOM Na (som du ger som löst salt/saltsten) och Selen.
 
Sv: För mycket av kalcium....

Är det bara P som saknas i foderstaten så behöver du ju inte tillsätta något annat än Fosforbalans.

Fattas det andra mineraler också så väljer du ju ett mineralfoder där du får med flera mineraler, förlagsvis de du saknar... ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
867
Senast: maddie202
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
487
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 970
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 797
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp