för mycet energi i fodret och för lite protein

_jeanette

Trådstartare
finns säkert tusen liknande trådar men hittade ingen som liknade mitt problem helt.

har fått hem analysen på höet idag.

ser ut såhär per kg/foder:

torrsubstans 84 %
smältbart råprotein 26
energi, foder 7.2
kalcium 2.8
fosfor 1.5
magnesium 1.3
kalium 12.5

kvoten blir för låg helt klart. när jag räknar ut foderstat till den ena blir det på tok för mycket energi (han är för mager och behöver mkt mat) men för lite protein. jag ger ju lusern. ska jag minska hö givan och öka lusern givan eller hur fasen blir detta bra? första gången jag gör egen foderstat så jag blir fasen tokig. men ökar inte energin om jag ökar lusern? men det kanske inte gör ngt med för mkt energi på en för mager häst??

sen har jag en häst som är tjock och för honom är det väl Inte bra med för mkt energi, jag fick gå ner till 11 kg hö för att energin skulle se bra ut men proteinet är ju för lågt, ska jag ge han lusern då med? men då blir han väl tjock av det med?

har någon ngt råd? dom ska äta detta hö i ca 3 månader. vill bara få lite råd hur jag ska göra=)
 
Sv: för mycet energi i fodret och för lite protein

f

kvoten blir för låg helt klart. när jag räknar ut foderstat till den ena blir det på tok för mycket energi (han är för mager och behöver mkt mat) men för lite protein. jag ger ju lusern. ska jag minska hö givan och öka lusern givan eller hur fasen blir detta bra? första gången jag gör egen foderstat så jag blir fasen tokig. men ökar inte energin om jag ökar lusern? men det kanske inte gör ngt med för mkt energi på en för mager häst??

sen har jag en häst som är tjock och för honom är det väl Inte bra med för mkt energi, jag fick gå ner till 11 kg hö för att energin skulle se bra ut men proteinet är ju för lågt, ska jag ge han lusern då med? men då blir han väl tjock av det med?

har någon ngt råd? dom ska äta detta hö i ca 3 månader. vill bara få lite råd hur jag ska göra=)

När det gäller den magra hästen kan jag tycka att det inte spelar ngn roll, Jag hade lagt till lusern. Du har en låg kvot och det är nog inte lätt att få ihop det.
När det gäller hästen som inte är smal så hade jag bytt ut hö mot lusern. Det lusern jag har hemma nu har 8 MJ/kg så det blir inte så stor skillnad. Alternativet annars är att byta en del av höet mot lusern och en del mot halm för att höja proteinet och minska energin. Så gör jag med mina småttingar.
 
Sv: för mycet energi i fodret och för lite protein

Byt ut en del av höet till lusern. Till båda hästarna. Lusern är ju grovfoder. :idea:
Ge gärna överskott av energi till magra hästen. Är den svårfödd också, desto bättre.
Koncentrera dig på att fylla hästarnas behov av energi och protein. Kvoten är inte det allra viktigaste.
Lusern innehåller förstås en del energi, men det kanske ändå är rimlig mängd. Det är även väldigt kalciumrikt.
Soja är även bra proteinfodermedel.
 
Sv: för mycet energi i fodret och för lite protein

Jag hade letat annat hö. Lussern är dyrt så det blir troligen det billigaste i slutändan...
 
Sv: för mycet energi i fodret och för lite protein

Ser att jag inte är den enda som fick knasiga proteinvärden på hö i år:( Jag letar annan leverantör men det är inte lätt så tills vidare har jag löst det med ökad kraftfodergiva, linfrökaka + helfoder i müsliform anpassat till unghästar och avelsston. Har en växande 3-åring som är svårfödd och kolikbenägen så det är trixigt men han verkar må prima just nu. Har lagt på en liten giva med havrekross också och det funkar bra.

De "små" i stallet får extra mineraltillskott + havrekross och nu när gräset i hagen börjar tappa kraft så tycker jag att åtminstone den ena har ett acceptabelt hull=ej FÖR fet. Det gamla stoet är ett kapitel för sig men där går jag nog bet på att få henne i rätt hull:crazy: Hon är enorm och har alltid varit - kan inte motioneras mer än promenader p g a artros i lederna fram.

Vet inte vad som hänt med skörden egentligen - vi har aldrig fått så låga proteinvärden i a f. Energivärdet ligger ungefär som vanlig ca 8,0. Vi har jättefin hygienisk kvalitet på det och det verkar mkt smakligt också så det är ett elände med proteinet.
 
Sv: för mycet energi i fodret och för lite protein

Vad som kan vara bra att veta är att 7,2MJ/kg foder är LÅGT energivärde. Så det kan du ju vara tacksam över iaf :D

Vad man får göra när man har lite skeva värden är att inte ge så mycket hö (11 kg låter mycket till en lättfödd häst) utan byta ut mot mer koncentrerat kraftfoder med högre proteinvärde.

Den smala kan du ju ösa på hö åt, bara se till att säkra upp proteinbehovet med t.ex. lusern och även lite soja (billigast).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 270
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp