För LITE kraftfoder!

C

Cavaletti

Jag kallade hit en vetrinär för en vecka sedan för att kolla på min ettåring, en liten hälsovårds kontroll. Denna vetrinär var särkilt inrikad på hästar och deras beteende. Jag passade på att fråga om jag gav min Connemara dess krafftfoder den behöver då den går i hårdträning. Men det visades att jag gav den för lite krafft. Jag har hållt på med hästar hela mitt liv liksom min mamma osv. Och vi tycker vi ger fullt normalt men man kan ju aldrig vara riktigt säker.

Jag ger:

Morgon 06.30. - 1 liter Havre och 0.5 liter betfor. (1 sprut Chevinal Plus)
Lunch- 12.00 - inget krafftfoder bara hö.
Middag- 18.30 - 1 liter havre och o.5 liter betfor 2 dl krafft och 1 dl algermineraler.
Kvällsmat- 23.00 - 0.5 liter betfor.

Är detta för lite krafftfoder? Jag har inte räknat med hö här!
 
Sv: För LITE kraftfoder!

det beror ju oxå på vad du har för analys på ditt hö!!!
 
Sv: För LITE kraftfoder!

Nej det är inte för lite kraftfoder, FÖRUTSATT att ditt hö har värden som machar detta!
 
Sv: För LITE kraftfoder!

Kraftfoder ger man när grovfodervärdena inte räcker till arbetsinsatsen/träningen. Så hur f**n vet vetr. att du ger för lite kraftfoder..och hur vet du att du ger rätt kvot kraft... :confused:
Man utgår alltid från grovfodret som är det viktigaste fodret, det är när du ersätter grovfodret med kraftfoder som risken för problemen ökar markant.
Så bortse aldrig från grovfodret när du räknar ;)

Vänligen
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: För LITE kraftfoder!

Omräknat i kg så får din ponny ca 1,2 kg kraftfoder, låter aningens lite för en ponny i hårdträning, men det beror ju också på vad höanalysen visar. Det är omöjligt att få en korrekt foderstat utan höanalys, hur fint hö man än tycker sig ha så går det inte att gissa sig till protein/energi värdena för att sen inte tala om mineralvärdena!
 
Sv: För LITE kraftfoder!

Var det inte så att vet tyckte hästen såg ut att behöva mer näring då? Att den var litet tunn eller omusklad? HH
 
Sv: För LITE kraftfoder!

Man kan INTE (inte ens om man är foderkunnig veterinär) endast genom att se på foderstaten och veta vad det är för häst som äter fodret säga om hästen får för mycket eller för lite kraftfoder!!

Man måste ju se på hästen också, är den fin och välmusklad på det foder den får nu så får den inte för lite!
 
Sv: För LITE kraftfoder!

Jag var grundaren till den här tråden och många skriver "den häst kanske var "omusklad" Självklart var den det, den är som sagt en ettåring och rider man på dom? NEeeej, man går endast promenader. Hmm. Hästkunnighet!
 
Sv: För LITE kraftfoder!

Cavaletti skrev:
Jag var grundaren till den här tråden och många skriver "den häst kanske var "omusklad" Självklart var den det, den är som sagt en ettåring och rider man på dom? NEeeej, man går endast promenader. Hmm. Hästkunnighet!

Men du frågar om en Connemara i hårdträning. Det kan väl inte avse ettåringen?

En ettåring som fått sin näringsbehov tillgodosett har utvecklade muskler längs rygg, länd och hals. Om den inte hade det utan man kände ryggraden tydligt förstår jag att vet föreslog mer mat med högvärdigt protein i.
 
Sv: För LITE kraftfoder!

Som alla andra här tolkade jag det efter lite funderane som att det gällde två olika hästar.
Hästkunnighet Hmm???
Du har fortvarande inte redovisat höets värde o mängd!
PL
 
Sv: För LITE kraftfoder!

Men det var väl din connemara i hårdträning du frågade veterinären om den fick tillräckligt med foder, inte åringen???

Och även en unghäst ska vara rund och fin trots att den inte tränas, en häst ska inte behöva vara benig för att den inte tränas...

Hmm, hästkunnighet!!
 
Sv: För LITE kraftfoder!

Ettåringar är också välmusklade om de får rätt mat och får gå i hage.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 162
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag har i alla år gått på känsla och med ögat fodrat mina hästar. Hittills har det gått bra, men så i somras så blev en av hästarna...
Svar
14
· Visningar
1 053
Senast: saltopeppar
·
Foder & Strö Just blivit med häst igen (snart...) och jag ska ha hästen i ett stall där hösilage används. De ger fri tillgång i hagen vintertid (de...
Svar
8
· Visningar
1 411
Senast: Wera
·
C
Foder & Strö (väldigt dålig rubrik, kom inte på någon bättre) Har en ponny som får 2,5 dl krafft grund, 2,5 dl havre, 2 dl betfor, 1 dl majsolja...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Caramia664
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp