För höga värden ?????

T

tissen

Kan man använda detta höet? eller är det för "skarpt" för magen någon som har erfarenhet?
Mj 9,3
Smbrp 87
:confused:
 
Du har en hög smb rp/MJ-kvot, men för friska hästar ska det inte vara något problem. Det går ju att blanda ut med lite halm om du vill.

Det som skulle kunna vara ett problem är det höga energiinnehållet. Det beror på vad för sorts häst du har. En liten lättfödd häst kan nog bli tjock om det får det höet. Tuggbehovet är ju detsamma trots att höet är så näringsrikt. För en stor och svårfödd tävlingshäst är det sannolikt ett mycket lämpligt hö.
 
Jag har/haft ensilage men en av hästarna tålde inte det utan jag har bytt el. håller på att byta till detta höet.
 
Är det där värdena per kg foder?

Vad har du för häst/ar?
 
Det är per kg foder och jag har travhästar ifrån 1år till 4år.
I träning
 
Då har du ju ett väldigt passande hö! Grattis! Och om du vill, så kan du som sagt blanda ut det med 1-2 kg halm.
 
Men klara hästarnas mage det då??
Det är fint hö inte grovt.
Jag är super dupper nöjd med värdet men....jag är orolig för magen, vågar jag testa??
Testar jag å slår ut hela magen så tar det ex antal veckor innan allt är återställt.
Eller överdriver jag ??
 
Ja du överdriver. :p Du vänjer ju in det på en 2-3 veckors period, och kan också ha koll hela tiden så du inte vänjer för fort eftersom värdena är så höga. Och som sagt, om du vill kan du ju fodra med lite halm också. Speciellt om höet var lite mer fintrådigt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
528
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 580
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 728
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av EASY strö värmebehandlad halm. Den säljs som mögel och bakteriefri vilken den absolut inte kan vara. Det...
Svar
1
· Visningar
730
Senast: A_NN_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp