För het för havre...

N

NiitSirK

Jag har en häst som för nuvarande inte rids (pga en skada) men ska sättas igång inom kort. Nu får hon självklart inget kraftfoder alls, men när hon rids brukar hon få 0,75 kg (mätt i torrt, pelleterat) lusern och 0,2kg(mätt i torrt pelleterat) betfor per dag. Dessutom får hon majsolja.

Jag försökte att lägga på lite havre (ett par små nävar per dag) när träningen började bli hårdare, men hon blev fullkomligt tokig och när man red så var hon minst 50cm ovanför marken med alla 4 hela tiden kändes det som :smirk: . Det var spännande... Dessutom blev hon ännu svårare att hantera för de andra i stallet. Så bort med havren direkt! ( hon hann bara få den max 1 vecka ).

Varför jag provade med (YTTERST LITE!) havre var för att hennes revben syns(och en tjej i stallet sa att jag skulle prova havre...), men hon är inte spinkig, en del frågade tom förut om hon var dräktig :P. Hon har haft i princip fri tillgång på hö/hösilage/halm hela vintern då hon var hemma men nu får hon ungefär 10kg hösilage per dag.

Varför syns revbenen? Har hon en brist på något? *orolig*. Hon är pigg och glad, men som ni kanske förstått, het i skallen. Det ska alltid vara full fart...

Hon är ett sto, f-98 och ca 157cm hög. Tacksam för alla kunniga svar =). :crazy: :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För het för havre...

Det kan vara så att hon inte tål Havre!!! jag vet det låter dumt men har varit med om två sådana hästar som blev helt tokiga av havre! nu äter en av dom hästarna Spillers det är ett havre frott full foder så man behöver inte ge hästarna något extra tillskott på tex kalk vitaminer med mera! Jag vet inte riktigt var du bor men om du bor söder om stockholm ( Grödinge ) så finns det att köpa på en järn handel! Men jag vet inte var dom säljer det någon annanstans i landet men man kan kanske söka på www.spiller.se eller nåt !
 
Sv: För het för havre...

Ge henne en deciliter Mat olja per mål i krubban så kan du nog fa henne i lite bätter hull! Jag gjorde så på min unghäst! det gick jätte bra! hon blev rund och fin
 
Sv: För het för havre...

Tänk på att inte ge för mycke matolja max 3 dl om dagen . Har jag lärt mig. Hästar kan inte ta hand om den som vi ,de har väl ingen gallblåsa? Någon annan som vet om det stämmer?
 
Sv: För het för havre...

En häst som är bukig, och där revbenen tydligt framträder har en proteinbrist. Även om den har gått på fri tillgång av grovfoder, borgar inte det för att kvoten blivit täckt och det ger en bukig häst.

Havre tillhör väl inte de mer kvalificerande sorters mat som innehåller protein, då finns det annnat att välja med effektivare innehåll. Detta med att hästen blir hysterisk av några nävar havre kan mycket väl bero på att balansen i foderstaten inte är ok, en häst med vissa brister av intaget protein kan också verka otroligt "pigg" och "springig" och de kan därför bli mer resonliga med en rätt balanserad foderstat.

Det går ej heller att bygga en sådan häst, man måste ju tillföra byggstenar och det räknas protein som. Energi har den ju redan, dvs du har en massa cement att gjuta med men inget att bygga av. ;)
 
Sv: För het för havre...

Boj skrev:
En häst som är bukig, och där revbenen tydligt framträder har en proteinbrist. Även om den har gått på fri tillgång av grovfoder, borgar inte det för att kvoten blivit täckt och det ger en bukig häst.

Havre tillhör väl inte de mer kvalificerande sorters mat som innehåller protein, då finns det annnat att välja med effektivare innehåll. Detta med att hästen blir hysterisk av några nävar havre kan mycket väl bero på att balansen i foderstaten inte är ok, en häst med vissa brister av intaget protein kan också verka otroligt "pigg" och "springig" och de kan därför bli mer resonliga med en rätt balanserad foderstat.

Det går ej heller att bygga en sådan häst, man måste ju tillföra byggstenar och det räknas protein som. Energi har den ju redan, dvs du har en massa cement att gjuta med men inget att bygga av. ;)

Något tips om vad jag ska göra...jag är verklige inte haj på foderstater, vet inte vad alla olika tillskott heter och innehåller heller :S.
 
Sv: För het för havre...

Jag skulle inte ge havre. Antingen lusern eller något annat foder med högt proteinvärde, t.ex Nya Groov.
 
Sv: För het för havre...

Krafft grön pluss är också jättebra ur protein synpunkt....går bra att använda som komplement till annat foder, havre, korn, betfor eller vad man än väljer som bas för sin häst....
 
Sv: För het för havre...

Det finns många färdigfoder utan havre. Ett annat exempel är t ex Just Horsefeed.

Mvh Cissi
 
Sv: För het för havre...

Vi ska öka på lusernet nu, och se om det blir bättre :D. Tack för alla tips! Hon får inga mineraler, behöver man alltid ge det?
 
Sv: För het för havre...

Dodson & Horrell har bra foder, tex. musli utan havre Pasturemix.
Sf musli har också ett bra alternativ för havreheta hästar till ett bra pris (säljes av tillverkaren i Klippan och av mig i Laholm)
Lycka till !!
 
Sv: För het för havre...

Boj skrev:
En häst som är bukig, och där revbenen tydligt framträder har en proteinbrist. Även om den har gått på fri tillgång av grovfoder, borgar inte det för att kvoten blivit täckt och det ger en bukig häst.

Brukar vara så men en del hästar ser alltid ut så oavsett hur Smrp/MJ kvoten ser ut. Jag har en sån häst och även om han får ett hö med en kvot på 8,6 (!) så syns revbenen. Bara värt att poängtera :)
 
Sv: För het för havre...

Jag är VERKLIGAEN INTE bra på foder och sånt .. Men om du är osäker på vad som fattar så ge henne Chevinal Plus .. Där är "Allting" .. Utan Kalk . Men det är ju bara att tillsätta !! :)
 
Sv: För het för havre...

NiitSirK skrev:
Något tips om vad jag ska göra...jag är verklige inte haj på foderstater, vet inte vad alla olika tillskott heter och innehåller heller :S.

Om det nu är proteinbrist så beror det ju alldeles på hur värdena i höet är. Om det är väldigt dåliga värden så är sojamjöl billigt och bra tillskott av protein.

Hälsning Maja
 
Sv: För het för havre...

Magdalena skrev:
Jag skulle inte ge havre. Antingen lusern eller något annat foder med högt proteinvärde, t.ex Nya Groov.
Håller med om lucernens förträfflighet. Dock är Krafft Groov m fl av Kraffts pellets havrebaserade. Läs innehållsdeklarationen noga.
 
Sv: För het för havre...

NiitSirK skrev:
Vi ska öka på lusernet nu, och se om det blir bättre :D. Tack för alla tips! Hon får inga mineraler, behöver man alltid ge det?
Som komplement till lucernen skulle du kunna ge kornkross också. Det är visserligen likvärdigt med havre i protein- och energivärden, men brukar passa bra till hästar som behöver gå på sig och som inte fungerar på havre. Om du behöver ge mineraler eller ej beror på vad hästen redan får i sig med fodret. Det bästa är om du (eller någon annan) kan räkna på foderstaten ordentligt.
 
Sv: För het för havre...

Jaag_001 skrev:
Jag är VERKLIGAEN INTE bra på foder och sånt .. Men om du är osäker på vad som fattar så ge henne Chevinal Plus .. Där är "Allting" .. Utan Kalk . Men det är ju bara att tillsätta !! :)
Fosfor saknas i Chevinal Plus också. Eftersom hästen får lucern får den antagligen ganska mycket kalcium den vägen. Det är möjligt att t ex Krafft Miner Grön eller Vit passar bättre. Dessa är lägre i Ca, men högre i P än t ex Krafft Blå. Dock innehåller inte Grön och Vit vitaminer. Osäkerheten kan göra att man överdoserar också om man tillför mineraler/vitaminer utan att veta om det behövs eller ej. Men jag tror att den risken normalt sett är mindre än risken för att ge för lite. Tjatar om till trådskaparen - försök att räkna på foderstaten innan du börjar experimentera.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 559
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
991
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 592
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 162
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp