Fölningsbox...hur ren måste den vara?

totinonna

Trådstartare
En liten fundering nu när fölningsdags närmar sig med stormsteg.... Man läser överallt hur viktigt det är att boxen är ren inför fölning för att minska risken för infektioner hos fölet. Men om man inte riktigt vet när det är dags så hinner ju stoet smutsa ner boxen igen (trots nogrann mockning). Bakterier syns ju inte men finns där ju ändå...
Dessutom läser jag lite här och var att vissa anlägger permanentbädd inför fölningen?? Där blir det ju verkligen snuskigt med bakterier.. Hur ska man göra när man inte kan tvätta boxen med Virkon (väggar och golv ) p g a is och kyla och inget varmvatten, men ändå har mkt torrt på boxgolv och det inte har stått sjuka djur i boxarna förut...?
Räcker det med att tvätta av väggarna och sedan ströa upp rikligt med halm så att fölis inte kan få kontakt med något boxgolv?
Tidigare fölningar har jag kunnat skura hela boxen från topp till tå då det har varit i början av juni men jag kan inte hålla på och slabba med förmycket vatten nu när vi har isvinter här nere på Österlen i Skåne..
 
Sv: Fölningsbox...hur ren måste den vara?

Permanentbädd inför fölning har jag aldrig haft, däremot helt urmockad och rengjord box som fylls med så mycket halm att, som du skriver, fölet inte kommer ner till golvet. Gärna halm upp mot väggarna också, så gott det går.
Svårt att tvätta boxen vintertid, men tvätta väggarna och halma upp ordentligt. Så har jag alltid gjort. Går inte att få bakteriefritt, det är det ju inte utomhus heller och många låter sina ston föla ute, om vädret tillåter.
 
Sv: Fölningsbox...hur ren måste den vara?

Jag har aldrig lyckats halma så mycket direkt att fölen inte glider på betonggolvet, så jag kör permanentbädd.
Bakterier finns det överallt, och alla är inte farliga.
Det enda jag är rädd för är att fölet ska börja leta spenar efter väggarna och gå runt och suga på dom.
 
Sv: Fölningsbox...hur ren måste den vara?

Lite stenmjöl i botten på golvet är suveränt för att slippa halkigt golv, fick det tipset till flodhästen som inte är världens smidigaste normalt när hon reser sig och som högdräktig blev hon ju inte precis smidigare. blev enorm skillnad, kommer göra så i botten på alla fölboxar i fortsättningen.

Vad gäller väggarna så skurar jag över dem ordentligt med virkon när det börjar dra ihop sig, sen har jag en färdigblandad sprayflaska med virkon i så sprayar jag över en dusch över väggarna varje dag när jag mockar och torkar av med en handduk. Blir ju inte hundra rent av det men renare än att inte göra något alls.
 
Sv: Fölningsbox...hur ren måste den vara?

Jag har aldrig lyckats halma så mycket direkt att fölen inte glider på betonggolvet, så jag kör permanentbädd.
Bakterier finns det överallt, och alla är inte farliga.
Det enda jag är rädd för är att fölet ska börja leta spenar efter väggarna och gå runt och suga på dom.

Jag har också permanentbädd. Dock torra fasta bäddar, jag kör torv i botten och sedan spånpellets. Stör regelbundet bädden med StalosanF.
Sen strör jag massor med halm när det börjar dra ihop sig (inte innan). Hade det varit ett sto som inte kunde ha fräsch bädd hade jag skippat det men det har jag aldrig varit med om.

Jag har aldrig ställt mig och skurat en box inför fölning... däremot ser jag också till att fölis vet vart den ska och inte är på väggarna och har sig.

En sprayflarra med Virkon används då och då året runt.
 
Sv: Fölningsbox...hur ren måste den vara?

Jag gör ren boxen en månad innan beräknad fölning. Sen lägger jag på ett tjockt lager torv som blir permanentbädd och ovanpå det massor med halm. Mitt sto kissar enorma mängder som rinner in till grannen utan torven i botten. Därefter ser jag till att hålla bädd och väggar rena.
 
Sv: Fölningsbox...hur ren måste den vara?

Tack för alla tips. Tror jag kommer att göra som Gylle. jag har idag tänkt att skura hela boxen och där efter kommer jag att spraya på väggarna varje dag och torka med handduk. Låter som en klok idé! =)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp