Fölekonomi...

Tussemaja

Trådstartare
Vet inte om detta hör hemma här eller på avel.... Men hur sjutton får man egentligen råd att producera ett föl, om man är vanlig privatperson och inte kan göra avdrag för moms eller så? Mina fakturor har nu börjat ramla in, och även om jag gjorde en kalkyl innan, så inser jag nu att inte har jag råd att prova en gång till den här säsongen, om hon inte blivit dräktig den här brunsten. Jag var naturligtvis införstådd med att det mycket väl kunde bli så att jag förlorar varenda krona, vilket betyder åtskilliga tusen.... Men nu, när första Ul snart ska genomföras och jag får facit, så kvider min plånbok i alla fall! ;) En betydligt säkrare affär att köpa ett föl. Men då har vi det där med det känslomässiga; eget sto, eget föl.... Å om stoet dessutom är bra.... Det värsta är att om det inte skulle bli nåt den här gången, så vet jag att jag kommer att stoppa undan varenda krona i "fölspargrisen" till nästa säsong... ;)
 
Sv: Fölekonomi...

Ja för det första blir det inte billigare för en uppfödare som kan dra moms ;) Momsen ska ju gå på ett ut så att säga och vi får betala in en ganska saftig summa när vi säljer.

Men nej det är mycket svårt att få ekonomi i föl. Om man är privatperson så tar man föl för att man av någon anledning vill det, inte för att tjäna pengar eller ens få det att "gå runt". Den drömmen kan du lägga ner direkt.

Såvida du inte håller på med ren oseriös avel förstås, köper dig en egen hingst utan meriter, bevisad hållbarhet, linjer osv men gärna med en skojig färg eller fläckar som den till 100% ger vidare -och betäcker dina egna ston med den, får lite fläckiga föl som du drar in de flesta kostader på dvs inte träckprovar, inte behöver registrera i någon dyr förening, inte vaccinerar, inte försäkrar osv osv. Sedan har du alla hästarna på lösdrift med fri tillgång på nåt oanalyserat grovfoder och inget mer så kan du förmodligen tjäna en slant när du säljer sedan.

Låter hårt men det är många som gör så tyvärr... :crazy:

Men för att återgå till DIN fråga så är det oerhört svårt att få ekonomi i uppfödning av föl. Jag räknade ut att en fölunge har kostat mig 50'-55' och uppåt (helt beroende på hingstens kostnader, finns ju svindyra hingstar som skjuter kostanden upp ganska mycket) vid 6 månaders ålder.
Redan det är ett "högt" pris marknadsmässigt för en 6-mån fölunge av min ras här i Sverige (dock inte i Europa vilken är marknaden jag främst riktar mig mot) så någonstans gör de flesta uppfödare en förlust -eller så sparar de in på saker som inte jag vill spara in på helt enkelt.

Priser på hingst osv skiljer såklart en del mellan raserna och med eget stall och billiga hingstkostnader, samt kanske en ras som är liten i maten osv så kan man ju komma ner lägre, men i min uträkning så lade jag mig på intet sätt högt i kostnader utan snarare lågt.... Och jag har eget stall.

Är man privat och har ett sto man ändå hade haft (och inte avelsston införskaffade enbart för att producera föl) så kan man ju välja att räkna bort en del av stoets kostnader under dräktighet och föltid om det känns bättre. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Fölekonomi...

Ja, det är just det jag menar, man betäcker för att man vill ha ett föl från sitt eget sto, och förhoppningsvis så försöker man välja en hingst sompassar till stoet. Men helt klart blir det förstås billigare att köpa ett 6-månaders föl. Fast som ägare till ett älskat sto vill man bara så gärna ha en avkomma efter henne. Så gärna, så man kan tänka sig att leva på bröd å vatten för resten av livet...;) Men att prova en gång till på samma säsong, där går gränsen för mig. Eller åtminstone för min man... ;) Och det är klart att det är surt om man redan pungat ut för i alla fall ett halvt föl, om man skulle köpa ett, å så får man inget...:,(
 
Sv: Fölekonomi...

Men du har väll redan betalt seminavgiften ?
Det blir ju inte billigare att börja om nästa år ,frågan är ju varför hon inte tar sig ?

Mia
 
Sv: Fölekonomi...

... Men nu handlade ju inte om Orsaker vill varför hon blir dräktig eller inte. Det vet jag inte ens än. Det var bara ett litet filosofiskt resonemang kring det här med att skaffa föl...
 
Sv: Fölekonomi...

det beror förstås på hingstens vilkor, men brukar det inte vara så att man har fler än ett försök på sig för samma avgift så att säga? Möjligen exk. skickningskostnad då? Jag är iofs helt borta vad gäller halvblodsaveln och semin, så jag kanske har fel?
 
Sv: Fölekonomi...

... Men nu handlade ju inte om Orsaker vill varför hon blir dräktig eller inte. Det vet jag inte ens än. Det var bara ett litet filosofiskt resonemang kring det här med att skaffa föl...

Jaha :confused: då kan du ju sitta och filosofera och göra av med pengar nästa år också .......
 
Sv: Fölekonomi...

Men vad är det som kostar att försöka en gång till?
Seminavgift lär du ha betalat, stationsavgiften med, gissar jag.
Så det som kostar är ju bara lite uppstallning och ev skick.

Är det samma sto som du har tråd om behandling av hälta på? Isåfall kan svaret ligga lite däri att hon inte blir dräktig.
 
Senast ändrad:
Sv: Fölekonomi...

Jag förstår inte heller vad det är som kostar för att prova igen, mer än eventuella transport- och uppstallningskostnader för stoet.
Jag är halvblodsmänniska och alla hingstar jag kollat har man åtminstone tre försök med.
 
Sv: Fölekonomi...

Nej. det är inte samma sto, och och jag inte sagt nånstans att hon inte är dräktig...
 
Sv: Fölekonomi...

Mina UL har altid ingått i stationsavgiften. Jag har låtit stoet stå kvar tills hon är konstaterat dräktig, inte kört fram och tillbaka. Kanske lite dyrare med uppstallnning men bättre förutsättningar för stoet att bli dräktigt.
 
Sv: Fölekonomi...

Helt rätt... UL ingår å - läste jag nu - stationsavgiften gäller tre brunster:) Så då är det bara uppstallning och samling (2000:- /gång) + skick av sperman som tillkommer. Fattar inte att jag missat detta, så tack för att du satte mig på spåret! Kanske jag omvärderar, vi får se... Fast innerst inne tror jag hon är dräktig...Hoppas i alla fall!;)
 
Sv: Fölekonomi...

Helt rätt... UL ingår å - läste jag nu - stationsavgiften gäller tre brunster:) Så då är det bara uppstallning och samling (2000:- /gång) + skick av sperman som tillkommer. Fattar inte att jag missat detta, så tack för att du satte mig på spåret! Kanske jag omvärderar, vi får se... Fast innerst inne tror jag hon är dräktig...Hoppas i alla fall!;)

Har du verkligen 2000:-/språnget för även det brukar vara en säsongskostnad eller i alla fall 3 brunster som minst?

/Camilla
 
Sv: Fölekonomi...

Du bör nog läsa det där om språngavgiften igen också. En språngavgift brukar gälla för en säsong eller för tre brunster. En normal avgift för skick brukar ligga på några hundra om hingsten står i Sverige.
 
Sv: Fölekonomi...

*kl*

Hmmm... missförstod jag frågeställningen eller är detta en fortsättning på nån annan tråd?`:confused:
 
Sv: Fölekonomi...

Vet inte om detta hör hemma här eller på avel.... Men hur sjutton får man egentligen råd att producera ett föl, om man är vanlig privatperson och inte kan göra avdrag för moms eller så?


Man tar ett föl som man sedan ska använda själv och inte sälja. Av en ras där det inte kostar skjortan att få fram ett föl. Tex nordsvensk.

När vi betäckte vårt b-premierade nsv sto sist gick allting i samband med betäckningen på under 5500:- inkl ultraljud, inkl att hingsthållaren kom och hämtade och lämnade henne med sin hästlastbil. Inkl hennes uppstallning och foder under tiden hon var där. Inga levandeföl avgifter etc tillkom heller.

Sen kostar förstås stoets extra foder under dräktighet och laktation en slant men ändå. I hagen går ett ytterst trevligt brunt ettårigt hingstföl med stjärn efter a-premierad hingst.

Iofs har vi kanske tänkt sälja honom för vi har ett treårssto efter samma sto som vi tänkt behålla.

Men om man avlar tex nordsvensk- då är man på en ekonomisk nivå som innebär att man INTE behöver vara höginkomsttagare.
 
Sv: Fölekonomi...

Jag tror många stoägare i år kommer att storkna när de får räkningar på skick inom Sverige. Fredagsskicken är DYRA...

Smartaste sättet att hålla kostnaden nere är att åka till hingstens station.
 
Sv: Fölekonomi...

Oj oj, tänk va fort en tråd glider iväg... Som sagt; Min utgångsfråga var mera retorisk med en underton av självrannsakan och ett uns sämtsamhet (trodde jag...;) ) Kanske har jag inte läst på tillräckligt när det gäller priserna. Kanske det blir billigare än jag trodde. Ingen blir gladare än jag i så fall:) Men då börjar jag plötsligt ömma för hingstägarna - kan inte bli mycket dom får in på en säsong om det inte är "hingsten på modet" eller om det är en numerärt liten ras. Alla betäcker ju inte sina ston... Fast då är det ju rätt få hingstar åxå - förståss...Tråden handlade alltså inte om huruvida hon tagit sig eller inte - då hade tråden definitivt hamnat på avel. Och spekulationer om vilket sto det rör sig om (hon med kotleden eller hon utan;) kan kanske vara intressant för några, men troligen inte för de flesta, och absolut inte för mig...Å du har rätt Kung Tulle, det finns billigare raser... Å jag är egentligen inte av princip emot korsningsavel heller. Tror till exempel att mina två favoritraser - kallblodstravare och quarter skulle kunna bli nåt fint. Särskilt om man ska behålla fölet själv... Å det ska jag ju, är planen. Men man vet ändå aldrig hur framtidskartan kommer att se ut... Och om man - vilket gud förbjude - skulle behöva sälja trots allt, då är det troligen lättare med ett renrasigt föl. Ok, jag betalar glatt när räkningarna kommer, vare sig det blir billigt eller dyrt. Nästa vecka ska jag tillbaka till stationen å få veta...Och om det inte skulle vara nåt litet embryo så kanske jag prövar en gång till, kanske inte. Å det beror inte egentligen bara på pengar heller förresten. Väder, praktiska problem etc spelar åxå in. Så nu stiger spänningen inför att få veta. Och hoppet...!:) Ni får gärna fortsätta spinna vidare, men jag tror jag nöjer mig så här...Tack ni som svarat vänligt å schysst!:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp