Fodring vid digivning

bigganl

Trådstartare
Det går ju åt mycket energi/protein för stona vid de första månaderna under digivning. Jag har inget direkt bete här hemma. Det är lite att plocka i hela tiden, men ingen hästen kan leva av så att säga. Fölet är nu tre veckor. Mamman är en lättfödd dam som har hållit sig i bra hull hela dräktigheten. Nu när hon ger di får hon 15 kg hö och som komplement får hon lusern 0,3 kg och krafft avel 0,3 kg. Det känns inte som jättemycket. Det ger 135 MJ. Har läst och hört mycket om hur svårt det är att hålla stona i hull under den första tiden, men jag ser att hon börjar bli tjock. Ska jag våga dra ner på maten? Jag är orolig att den lille inte får tillräckligt med mjölk då, men samtidigt är det ju inte till någon nytta att mamman blir tjock. Eller ska jag inte bry mig om det nu utan vänta lite? Grovfodret kan hon ju behålla, men frågan är om jag ska dra ner på lusern och krafft? Vad skulle ni gjort?
 
Sv: Fodring vid digivning

Om stoet är i bra hull så blir istället nästa fråga hur ser fölet ut? Hur är fölet i hullet?
Ston som blir tjocka kan tyvärr ibland producera mindre mjölk och därför inte behöva lägga "näringen" på det utan då lägga på sig själv istället.
Är fölet i bra hull så kan du säkert minska lite på fodret men fölet har inte kommit till den perioden när det behöver som mest mjölk ännu. Så om stoet inte mår dåligt av att lägga på sig kan det vara lika bra att låta henne få fortsätta på den foderstat hon står. Vilket i sig inte är så mycket om man jämför med vad t ex mina ston får som komplement till bete. Här handlar det om kilo för både lusern och avelsfoder + bra bete.
 
Sv: Fodring vid digivning

Det går ju åt mycket energi/protein för stona vid de första månaderna under digivning. Jag har inget direkt bete här hemma. Det är lite att plocka i hela tiden, men ingen hästen kan leva av så att säga. Fölet är nu tre veckor. Mamman är en lättfödd dam som har hållit sig i bra hull hela dräktigheten. Nu när hon ger di får hon 15 kg hö och som komplement får hon lusern 0,3 kg och krafft avel 0,3 kg. Det känns inte som jättemycket. Det ger 135 MJ. Har läst och hört mycket om hur svårt det är att hålla stona i hull under den första tiden, men jag ser att hon börjar bli tjock. Ska jag våga dra ner på maten? Jag är orolig att den lille inte får tillräckligt med mjölk då, men samtidigt är det ju inte till någon nytta att mamman blir tjock. Eller ska jag inte bry mig om det nu utan vänta lite? Grovfodret kan hon ju behålla, men frågan är om jag ska dra ner på lusern och krafft? Vad skulle ni gjort?
Det är INTE den första tiden som de går åt mest mat, utan i typ tredje-fjärde digivningsmånaden. Jag tycker inte att du ska dra ner på maten nu!
Och du ska framförallt inte ta bort proteintillskottet - kom ihåg att när hon ger som mest mjölk är proteinbehovet ca 3 ggr så stort som hennes normala underhållsbehov...
 
Sv: Fodring vid digivning

Svarar båda. Då låter jag henne fortsätta på samma foderstat. Fölet är i bra hull. (Och växer så det knakar). Tack för era råd och er erfarenhet! :)
Jag har utgått från SLUs häfte om utfodring. Det antar jag är bra som grund? Det är ju mitt första föl så det här är ett nytt område för mig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 545
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Alltså. Det är varmaste hösten i mannaminne. Jag och mina hästar är bosatta i Västnanland och det har inte varit många frostnätter här...
Svar
10
· Visningar
1 278
Senast: imba
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
985
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 251
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp