Fodring av dräktigt/digivande sto

Antiqua

Trådstartare
Jag tycker att jag har rätt bra kläm på detta med foder och foderstater, men nu blev jag en smula förvirrad...

Har ett sto som är i början av en dräktighet så riktigt ännu behöver jag ju egentligen inte fundera på vad hon kommer att behöva senare i dräktigheten eftersom det är en stund kvar. Men jag har ändå kollat runt lite (hippocampus)och blev en smula förvirrad :o

Hon är snart i månad 2 och går i dagsläget på bete och kommer att så göra i minst 2 månader till. Vet att jag kommer att behöva börja stödfodra om några veckor eftersom hon annars faller ur.
Resten av året när hon står uppstallad nattetid utan att det finns gräs att tillgå i hagarna står hon på ca 120 mj och en kvot på närmare 7. Svårfött fullblod.

Iaf, för att komma till saken:

Enligt Hipocampus behövs följande tillägg av mj och smrp under dräktighet och digivning:

Månad 8- 9 Tillägg av mj 14% och smrp 30%

Månad 10 Tillägg av mj 25% och smrp 50%

Månad 11 Tillägg av mj 30% och smrp 60%

Digivande mån 1-3 Tillägg av mj 100% och smrp 100%

Divigande mån 4 och framåt Tillägg mj 70% och smrp 40%

Är det bara jag som tycker att detta verkar vara krångligt att räkna på med olika % på mj och smrp?
Finns ingen enklare regel?

Sen undrar jag hur i helskotta jag ska kunna få i min häst det dubbla under digivningen, 100% extra innebär ca 240 mj och 1680 smrp :crazy: . Jag tycker att det låter mycket, finns inte risk att fölis blir överutfodrad?
Iofs kan jag väl komma upp i de siffrorna med massa kraftfoder, men det blir ju en hel del efter jag omöjligt kan komma upp i de siffrorna enbart med hö och lusern...

Hur gör ni med era ston?
Vad ska jag mer tänka på att hon behöver extra av? Är det nåt speciellt även i början av dräktigheten?
 
Senast ändrad:
Sv: Fodring av dräktigt/digivande sto

Antiqua skrev:
Iofs kan jag väl komma upp i de siffrorna med massa kraftfoder, men det blir ju en hel del efter jag omöjligt kan komma upp i de siffrorna enbart med hö och lusern...

Alltså hon får ju kraftfoder i vanliga fall (när hon inte går på bete alltså), som komplement till hö/lusern så det är inte så att jag inte vill ge kraftfoder. Känner bara att det blir så kopiösa mängder om jag ska komma upp i nästan 1700 smrp:crazy:
 
Sv: Fodring av dräktigt/digivande sto

Hon måste vara extremt svårfödd om hon behöver 120 mj o 120x7 g smb rp för att hålla hullet, alltså för att täcka underhållsbehovet. Om hon verkligen behöver 100% tillägg för att ge di så blir det ju enorma mängder... Puh!
 
Sv: Fodring av dräktigt/digivande sto

Jo, hon är en väldigt svårfödd fullblodsdam:crazy:
Inte billig i drift:D
 
Sv: Fodring av dräktigt/digivande sto

Bra bete gör mycket. Sen kan du förbereda dig på att ge något mycket mer koncentrerat foder än lusern. Krafft Pluss Grön och Krafft Protein är bra tillskott, med KPG får du även stor mängd vitaminer och mineraler, det blir lätt annars att det behövs massor av mineralfoder som hästen inte vill äta. Soja och olja är också högkoncentrat som kan vara lämpligt att ge.

Sen har du räknat lite tokigt. Totalkvoten i foderstatan behöver ligga på ca 9, med ditt räkneexempel hamnar du bara på 7. Dessutom kan behovet ändras vid dräktighet, alltså att hon inte blir lika svårfödd som odräktig.

I år lär många ha fått in riktigt bra hö. Försök hitta hö med så högt näringsinnehåll som möjligt för att skona hästens mage, och slippa ge så mycket kraftfoder.
 
Sv: Fodring av dräktigt/digivande sto

Madick skrev:
Bra bete gör mycket. Sen kan du förbereda dig på att ge något mycket mer koncentrerat foder än lusern. Krafft Pluss Grön och Krafft Protein är bra tillskott, med KPG får du även stor mängd vitaminer och mineraler, det blir lätt annars att det behövs massor av mineralfoder som hästen inte vill äta. Soja och olja är också högkoncentrat som kan vara lämpligt att ge.

Sen har du räknat lite tokigt. Totalkvoten i foderstatan behöver ligga på ca 9, med ditt räkneexempel hamnar du bara på 7. Dessutom kan behovet ändras vid dräktighet, alltså att hon inte blir lika svårfödd som odräktig.

I år lär många ha fått in riktigt bra hö. Försök hitta hö med så högt näringsinnehåll som möjligt för att skona hästens mage, och slippa ge så mycket kraftfoder.

Opps, ser nu ocks att jag räknat fel.
Men tex under digivningen första 3 månaderna så räknar hippocampus med en kvot på 12. Det innebär ju att min häst i så fall behöver nästan 2900 smrp!?:eek: . Tycker det låter otroligt mycket, kan det verkligen vara sunt?
Få verkligen hoppas att hon blir mer lättfödd under dräktigheten:angel:

Höt hoppas jag mycket på, det är slaget en bit innan midsommar så förhoppningsvis har det bra värden.
Och betet vi har är mkt bra, hon har aldrig varit så rund om magen någonsin som hon blir på detta bete, det är andra året nu som hon går där. Nästa sommar kommer fölston med föl gå på helt rent gödslat bete, så förhoppningsvis räcker det till även då (med kanske lite stödfodring).:)
 
Sv: Fodring av dräktigt/digivande sto

12gSRP/MJ på digivningstillägget! Alltså, hela tiden 6gSRP/MJ på underhållsbehovet.
 
Sv: Fodring av dräktigt/digivande sto

Ser nu att du har % på proteinet. Låter konstigt. Tillägget gör man på MJ (i %) och sen är det 12gSRP/MJ på tillägget, men fortfarande 6gSRP/MJ på underhållsbehovet. Så du behöver inte räkna olika procentsatser hela tiden.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp