Fodra vid igångsättning

Ichigo

Trådstartare
Hej! Jag har två pensionerade ston på arton och nitton år. De lunkar snällt runt här hemma och rids någon gång då och då på grund av lite blandade anledningar som förhoppningsvis ska ändras nu! Och då jag planerar en långritt i sommar så tänkte jag sätta igång dem. Då kommer funderingar runt foder. Som det är nu så äter de bara hö och på sommaren bara gräs men antar att de behöver kraftfoder för att orka med att börja användas. Hur ska jag då göra? Ska jag börja mata dem samma dag jag börjar igångsättningen? Vi har inte möjlighet att rida varje dag då min syster som har den lilla stora hästen som sin går i skola på annan ort och jag vågar inte rida på den hästen. Den andra hästen, en liten och nätt ponny, kan ingen av oss rida utan vår gemensamma kompis brukar rida henne när hon är här och det är ju långt ifrån hela tiden. Ska jag istället då mata bara de dagar som de rids? Eller hur ska jag göra? Bör kanske även tillägga att ponnyn har lätt för att få fång!
 
Jag kanske är trög, men du vågar inte rida den ena hästen, och den andra hästen kan ingen av er rida utan en kompis rider den. Och ni har två hästar - vilken ska du rida igång?

Om hästarna är i bra hull nu, är det kanske vits att sätta igång dem och hålla koll på hullet i början. För att komplettera om det behövs längre fram. Igångsättningen är kanske inte jättekrävande i början, tänker jag.
 
Om hästarna behöver något utöver grovfoder och mineraler beror på vad din hö-analys visar. Det låter ju inte som att ni kommer rida särskilt hårt och om ni har ett tillräckligt bra grovfoder så kan det räcka med det. Hur länge har hästarna vilat och i vilket hull är de i nu? Är de musklade eller är de helt utan muskler?
Det finns ingen anledning att ge kraftfoder bara för att ni börjar rida några dagar i veckan utan det viktiga är om hästarnas behov är täckta. Om du vill så kan du skicka ett privatmeddelande ("starta en konversation" står det om du trycker på mitt användarnamn) till mig så hjälper jag dig gärna att räkna ut en foderstat till dina hästar. (Man får inte skriva ut analys och be om sådan hjälp i en tråd.)

Däremot, om hästarna ska orka med att ridas så mycket på långritten som du/ni har tänkt (har läst din andra tråd) så måste ni rida/köra hästarna varje dag med bara någon vilodag i veckan under iallafall några månader innan ni ger er iväg och under den tiden öka hur mycket ni rider/kör varje dag så att hästarna får upp konditionen. Det är inte just mot hästarna annars. De ska ha goda förutsättningarna för att klara sträckan ni har tänkt rida varje dag på långritten för annars är risken för överbelastningsskador stor och det vore ju väldigt tråkigt att stå med en halt häst efter halva sträckan och inte kunna rida så långt som ni har tänkt. Men om ni börjar rida varje dag i juni när din syster kommer hem ifrån skolan så borde ni kunna sätta era planer i verket strax innan skolan börjar igen i augusti om ni verkligen rider 6 dagar i veckan hela sommaren och är försiktiga när ni sätter igång dem.
 
Aldrig gjort någon höanalys, aldrig ens hört talas om det. Hur gör man det? Höet är fint och luktar gott och hästarna har varit i gott hull tills senaste månaden då de tappat en del, vet inte riktigt varför...

Du är inte alls trög, förlåt! Meningen är att vi ska köpa en ny häst åt mig, en som blir min som jag kan rida. Har kollat in en som jag ska provrida på måndag så det ska komma till en häst :)

Hästarna har inte gått alls under vintern och ridits väldigt sporadiskt under resten av året, mycket för att man inte kan rida själv på den stora, inte ens ute i stora hagen, utan att den lilla står och gråter i lilla hagen och vi har inte kunnat rida tillsammans så det har alltid hängt på att vår gemensamma kompis varit här och ridit med min syster. Det har i princip alltid varit i gott hull men tappat en del nu och jag funderar lite på om det var så att det sista höet inte var lika bra som de det fick i början. Du får ett pm av mig senare idag :)

Då får vi försöka se till att lösa det. Tror du det går att lära ponnyn att springa bakom eller bredvid ifall vi kör iväg? Så får hon motion även utan vår kompis tänkte jag. Självklart vill jag att hästarna ska ha goda förutsättningar, annars hade jag inte frågat här ;)
 
Att hästarna har tappat, menar du då att de har magrat av eller att de har tappat muskler?

En höanalys gör man genom att skicka in ett presentabelt prov till ett analysföretag. Man tar då försiktigt utan att dra ut några strån ur flera balar, klipper ner dem till den storlek analysföretaget vill ha och sedan får man ett svar på vad hö´t innehåller. Först då kan man avgöra vad eller om hästen behöver något mer än grovfodret och vad för någon sorts mineraler hästen behöver ha. Om du googlar på "höanalys häst" så kommer flera företag upp som utför analyser och där kan du också läsa mer om hur du tar ut ett prov.
 
Både och skulle jag faktiskt tro, jag vet inte hur musklade de var innan nämligen.

Aha, då förstår jag! Får kolla på det. Behöver man göra det vid varje leverans om man köper från samma ställe?
 
Både och skulle jag faktiskt tro, jag vet inte hur musklade de var innan nämligen.

Aha, då förstår jag! Får kolla på det. Behöver man göra det vid varje leverans om man köper från samma ställe?

Du gör en analys på varje nytt parti hö (ett parti hö är det hö´t som har blivit ifrån en åker) så be din bonde att han har koll på ifrån vilken åker du får hö´t ifrån om du inte kan ta hem hela årsförbrukningen på en gång. Då kan du göra en analys på det hö´t och då vet du att siffrorna stämmer hela året. Om du måste ta hö ifrån två åkrar så måste du alltså ta två analyser, en ifrån hö´t ifrån varje åker.

Om dina hästar har tappat både hull och muskler så måste du öka högivan. Hur många kilo får de var idag var och vad väger hästarna?
 
Du gör en analys på varje nytt parti hö (ett parti hö är det hö´t som har blivit ifrån en åker) så be din bonde att han har koll på ifrån vilken åker du får hö´t ifrån om du inte kan ta hem hela årsförbrukningen på en gång. Då kan du göra en analys på det hö´t och då vet du att siffrorna stämmer hela året. Om du måste ta hö ifrån två åkrar så måste du alltså ta två analyser, en ifrån hö´t ifrån varje åker.

Om dina hästar har tappat både hull och muskler så måste du öka högivan. Hur många kilo får de var idag var och vad väger hästarna?

Hm, tror det är från samma åker varje leverans i alla fall, ska försöka få till en analys snart.

Vet inte vad de väger men ponnyn är en nätt welshponny på 124 i mankhöjd medan hästen är ett lite grövre halvblod på 154 i mankhöjd. De får en bal om dagen och morgonen efter när jag kommer ut och slänger åt dem en ny bal så brukar de stå och mumsa på det sista hö't.
 
De har alltså fritillgång? Har båda tappat? Om de har det så skulle jag vänja in dem på betfiber. Ponnyn kanske bara behöver ha några dl medans den stora hästen kan du ge mer. Om någon av hästarna är sockerkänslig så ge speedibeet eller kwikbeet, annars kan du ge vanlig betfor.
 
Betfiber? Samma sak som betfor? Har inte märkt något på den lilla men den stora har gjort det i alla fall. Ponnyn har haft fång flera gånger.
 
Betfiber? Samma sak som betfor? Har inte märkt något på den lilla men den stora har gjort det i alla fall. Ponnyn har haft fång flera gånger.

Om ponnyn har haft fång så ska du absolut inte ge henne något sockerrikt och det är då viktigt att du också analyserar sockerhalten i ditt hö så att den håller sig under 10%. Över det är risken större att ponnyn får fång igen. Om ponnyn har haft fång men är frisk nu så är det viktigt att den motioneras minst 20 minuter varje dag, Helst mer. Du kan gå ut och gå med den om du är för stor för att rida på den. Det är också viktigt att den aldrig blir i överhull utan hålls smal. De är få fånghästar som klarar fri tillgång utan att bli tjocka.

Om det bara är den stora hästen som behöver tillskott så ger du självklart enbart den stora hästen. Betfiber finns med och utan socker. Betfor är betfiber med tillsatt melass och speedeibeet och kwikbeet är betfiber utan tillsatt melass.
 
Oj o.o Jag har inte forskat särskilt mycket bland hästar och sånt, har mest bara ridit men kanske är dags nu.. Hon har haft problem med balans, sätter sig om man lyfter på framhovarna, kan det vara fång? Hon har dock aldrig varit tjock, alltid lagom hull eller aningen mot lite för lite. Men ska försöka träna henne att gå bredvid när man rider (hur man nu ska göra det men det blir ett lite senare problem, har i alla fall sett hästar som gör det!).

Aha. Är det bättre eller sämre med melass eller utan? Melass är ju sött så inbillar mig ju att det andra är bättre, har jag fel?
 
Om hon har problem med balansen såpass att hon sätter sig när man lyfter framhovarna så hade jag tagit ut en veterinär som är duktig på häst eller ännu hellre åkt in till kliniken. Det låter inte alls bra. Typiskt fång låter det inte som.

Jag ger mina hästar speedibeet, alltså betfiber utan melass för jag anser inte att jag vill fodra med socker i onödan. Om man inte har en känslig häst så är det en smaksak. Vissa hästar reagerar på sockret med att bli överpigga eller att de får diarré. Om man har det problemet så kan man ge speedibeet eller kwikbeet istället för vanlig betfor så får man de nyttiga fibrerna ifrån betfibern men slipper ge det onödiga sockret.
 
Vi hade en veterinär här förra året då hon också hade samma problem och han hade ingen aning med trodde på fång. Det gick över i alla fall, bara sådär :S Hon ska verkas så fort hovslagaren har tid så då får vi se om det bli bättre.

Det är ungefär så jag tänker mig att man ska göra, ska kolla på det när jag fixat en höanalys :)
 
Vi hade en veterinär här förra året då hon också hade samma problem och han hade ingen aning med trodde på fång. Det gick över i alla fall, bara sådär :S Hon ska verkas så fort hovslagaren har tid så då får vi se om det bli bättre.

Det är ungefär så jag tänker mig att man ska göra, ska kolla på det när jag fixat en höanalys :)

Det låter som att ni behöver ha tag i en riktigt duktig hästveterinär. Man kan inte bara nöja sig med att veterinären inte har någon aning och gissar. Då får man gå vidare och ta reda på vad problemet är. Fång är en oerhört smärtsam sjukdom och har hästen fång så ska hen stå på box uppfylld med massor av spån, dvs minst 40-50 cm spån så att hästen kan avlasta hoven genom att borra ner tån. Hästen ska absolut inte tas ut ur boxen, inte ens för mockning utan enbart när veterinären kommer. Hästen behöver i de allra flesta fall också smärt och inflammationshämmande medicin. Hästen behöver hållas i lugn och ro och kan därför ofta behöva en kompis med sig inne för att hålla sig lugn. Man ser till att hö´t är av bra kvalite och med så lite socker i som möjligt. Om man inte vet sockerhalten eller om sockerhalten är över 10% så blötlägger man hö´t i minst en timme och låter hö´t rinna av innan det ges. Inget annat foder med socker ska ges till hästen. Tänk på att äpplen och morötter är sprängfyllda med socker.
Hästen ska också verkas ofta, 3-4 veckors intervall brukar vara lagom. Det är enormt viktigt att hovvården sköts minutiöst och att man har en duktig hovslagare för det kan innebära liv eller död för hästen. Det är också viktigt att hästen hålls smal och aldrig tillåts bli fet. De flesta fånghästarna som har blivit friska igen kan aldrig mer gå på obegränsat med gräs. Endel klarar inte gräs alls medans andra kan gå på magert bete ev. med betesreducerare. När hästen har blivit frisk är det också viktigt att hästen motioneras minst 20 minuter/dag men helst mer.

Får hästen i dagsläget enbart hö och hur länge har hon "nästan satt sig när man lyfter framhovarna"? Har ni sett till att hon inte kan få tag i det späda vårgräset som kommer upp nu?

Du bör genast ställa in hästen i en spån uppfylld box och ringa ut veterinären om det är så att du misstänker att det är samma sak som förra året.

Jag är hemskt ledsen men om hästen visar sådana symptom idag så kan nog inte den hästen följa med på eran planerade tur i sommar. Det tar ca 9 månader-1 år innan en ny hovkapsel växer ut och innan dess bör man inte anstränga hästen utan enbart lätt motion när den har blivit friskförklarad genom att den blir röntgad.
 
Jag hade faktiskt ingen aning om vad fång innebär, har aldrig forskat om det och skäms över det... Självklart ska vi få tag på en veterinär så fort som möjligt då! Hon verkar dock inte ha ett dugg ont utan galopperar glatt i hagen, både med och utan kompisen vid sin sida.

De får bara hö och har fått det sedan hösten. Här har inget gräs börjat komma upp och kanske två månader? Vet inte om hon fortfarande gör det, har varit min syster som tagit hand om dem det senaste när jag gick in i väggen.

Det är inte särskilt nödvändigt att hon följer med i sommar då jag egentligen vill ha med henne för att hon ska slippa vara ensam kvar. Ifall hon inte är i skick så följer hon självklart inte med!
 
Jag hade faktiskt ingen aning om vad fång innebär, har aldrig forskat om det och skäms över det... Självklart ska vi få tag på en veterinär så fort som möjligt då! Hon verkar dock inte ha ett dugg ont utan galopperar glatt i hagen, både med och utan kompisen vid sin sida.

De får bara hö och har fått det sedan hösten. Här har inget gräs börjat komma upp och kanske två månader? Vet inte om hon fortfarande gör det, har varit min syster som tagit hand om dem det senaste när jag gick in i väggen.

Det är inte särskilt nödvändigt att hon följer med i sommar då jag egentligen vill ha med henne för att hon ska slippa vara ensam kvar. Ifall hon inte är i skick så följer hon självklart inte med!

Jättebra att du tar tag i det :) Om du söker här på forumet så finns det massor skrivet om fång så att du kan lära dig mer om du vill. Om hon galopperar omkring så tror jag inte att hon har fång, då är det något annat men hon bör ju undersökas om hon nästan sätter sig när en framhov lyfts.
 
Skönt att du inte tror att det är fång :) Det är dock inga som helst problem att lyfta bakhovarna, funderar på ifall det är för att de har växt mer än framhovarna? Vi ringde hovslagaren förut i veckan och han skulle komma upp så fort han kunde så avvaktar tills han varit här och kollat då hon inte verkar ha ont :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 446
Senast: Shaggy
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 812
Senast: Twihard
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 178
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp