Fodra upp tunnis

mirage

Trådstartare
Jag har ett halvblod som jag har haft 6 mån nu men jag får ingen rätsida på vad han har för behov. Förra ägaren sa att han var lättfödd så jag har inte haft honom på så hög energigiva. Kvot på 6. Till saken hör nu att han är spinkig i överlinjen men inte smal över magen, trots att jag f.n. har höjt kvoten till ca 7.

Han blir odräglig och testar en under hela ridturen om han vilar och det är lite därför jag känner att han förmodligen inte behöver mer energi, men samtidigt är han ju smal fortfarande (buken är inte så stor, kan bero på att han inte är så vältränad). Hur skulle ni gjort? Höjt kvoten ännu mer, höjt energin och därmed sänkt kvoten eller höjt alltihopa?

Sv: Fodra upp tunnis

Höj hela fodergivan tills den blir rund och lite maffigare. Kvoten har du ju koll på, men det behövs även mer energi för att lägga på muskler, annars spjälkar hästen proteiner istället för att fylla upp den energi som fattas.

Är den het eller lite spooky, lägg till så mkt som möjligt som hö/lucern och undvik havre och sportkraftfoder helt. :) Har den fortfarande svårt att fylla ut muskkler upptill skulle jag låte den vila eller bara promenera lite varannnan dag en period, och tärna musklerna varannan.

Skulle gärna vilja ha mer info, men min häst går upp fint i vikt/bygger på överlinjen bättre av Hippo Grow Alfa eller Krafft Groov 125. Om din häst gillar lucern så har jag hört att det ska vara det allra bästa, ska inte ge någon energi heller om jag förstått det rätt.

Tack för svaren! Han får just nu

17 kg silage (TS ca 65)
4 dl Krafft Protein
5 dl Betfor (för att blanda mineraler i)
30 ml BioVimin
1 dl Krafft Miner Vit
1 mått Fosforbalans

Tror det var allt. Har ingen aktuell bild på honom naken men ska försöka fixa en när min dator behagar tillfriskna från sitt virus... Jag funderar på att ta bort Betforen och lägga på 0,5-1kg havre istället, dels för energin så att han kanske kan bygga lite muskler och för att han haft mugg (som jag inte kommit fram till vad det beror på än). Han vill helst äta maten som en gegga så mineraler kan jag blanda i proteingeggan lika gärna. :)

Rids ca 5 dagar/v både ute och i ridhus, tömkörs eller longeras en dag och en vilodag. Lat rackare som gillar att testa och kan bestämma sig för att han minsann inte ska gå förbi nåt helt plötsligt. Lika gärna kan han tända till och bjuda på vartenda hinder som står i ridhuset, trots att vi rider dressyr. Inte spooky och rädd utan bara en bestämd herre som vet hur man maskar och som måste få sitt huvud aktiverat ordentligt, annars blir han uttråkad och börjar hitta på hyss. :P

Så, mer av allt? Kanske ska jag sänka kvoten något också för att se ifall det helt enkelt bara behövs mer energi? Han är alltså inte direkt mager men kantig över ffa kors och höftknölar. Halsen ok och ryggen hyfsad. Tycker att det blivit sämre sen det blev kallt.

Tacksam för fler svar och funderingar!

Silagemängden låter helt ok, men krafftfodret tyckte jag lät lite på ett halvblod som motioneras 6 dagar i veckan och behöver lite mer hull och muskler. Har dock ingen erfarenhet av Krafft protein. Min häst med svårt att hålla hullet får så mycket mat han orkar äta, med hö som första prio! Just nu får han 14 kg hö och 1½ kg Hippo Grow Alfa. Han har gått upp i vikt trots att det är en väldigt kall vinter så jag är nöjd. Groov 125 hade jag innan men såg att Grow Alfan innehöll mer smältbart råprotein. När han rids ordentligt hoppas jag kunna ge honom mer mat.

Jag räknar på totala energimängden och ger helst grovfoder, tror han ligger på runt 100MJ med den här foderstaten. Men jag ska prova att lägga till kraftfoder så får vi se hur han reagerar. Tack! :)

Nej, nej! Man behöver INTE ge hästen en viss mängd kraftfoder för att den rids. Det går alldeles utmärkt att ge bara grovfoder om det går att få till en bra balans med enbart det.

Om hästen är för tunn i dagsläget behöver den få mer energi = mer mat. Energi som i humör (d.v.s. som i pigg häst) är en helt annan sak än den energi som hästen behöver för att hålla hullet. En mager häst behöver alltid mer energi (MJ) - att den är pigg går inte att komma ifrån med hjälp av utfodringen, den måste fortfarande få i sig tillräckligt med energi (MJ).

Sen ska man inte förvirra sig i det här med kvoten mellan energi och protein, utan alltid ha det totala intaget av energi respektive protein i åtanke när man ser över foderstaten. När du talar om att sänka kvoten för att se om det behövs mer energi - hur tänker du då?
För att tillföra mer energi är det totalintaget av energi man ska titta på, inte kvoten. Om hästen får 100 MJ idag måste man ge mer än 100 MJ för att öka energiintaget. Om man sänker kvoten men är kvar på 100 MJ kommer hästen inte att öka i vikt.

Helt enkelt: Om din häst är för tunn behöver den mer mat, såväl energi som protein. Jag hade i första hand ökat på grovfodret, men det beror lite på vad du har för värden i det.
Humöret är det bara att jobba vidare med, lösningen till beteendet ligger inte i utfodringen (med stor sannolikhet).

Mera mat så länge den är tunn! Gärna lucern, olja och betfor då får den både mer protein och mer energi och magen mår bra av betfor. Räkna bara på Ca/p Kvoten när du ger lucern och betfor eftersom det innehåller mkt calcium, man kan ev ge vetekli som komplement då, det är gynnsamt för mage och hull på en del samt är fosfor rikt. Jag ger självb Groov 125, minst 3kg/dag till unghästar och hästar i dåligt hull som endast går i hage, samt Hö/hösilage på fri tillgång med bra analysvärden, kompletterar med betfor, olja och lucern vid behov.

Senast ändrad:

Jag vet, föredrar att fodra med endast grovfoder men måste lägga till lite protein just nu. Han äter inte mer silage än han får, begränsat i hagen och i princip fri tillgång inne.

Jag tänker såhär ang sänka kvoten, ökar jag bara på energin (vi säger att jag skulle ge olja tex som bara innehåller energi) så sänker jag kvoten, trots att mängden protein är densamma som tidigare.

Och nej, jag vet att beteendet inte har med fodret att göra men piggheten har i allra högsta grad det. Mer mat = mer energi. Sen har jag redan haft en tjockis och vill absolut inte att den här ska bli tjock.

Tack för svar!

Här kommer en bild, tyvärr inte naken häst men man ser på rumpan att han är lite kantig.

Dusty

Jag tyckte den var jättefin utifrån den bilden iaf :) Snygg färg också. Exteriören är så på vissa hästar är sån att de är lite mindre rund där, behöver inte vara något fel på hullet för det. Men jag ser vad du menar, man vill ju gärna ha den där runda utfyllda rumpan och ryggen.

Men det jag skulle göra är att longera/tömköra lite ett par ggr i veckan i låg och lång form, typ 20-25 min. Gärna lägga ut bommar på både böjda och raka spår och ge lös töm över. Galoppstuds är ju annars jätteroligt och effektivt. Även skritta i snö eller ut i skogen där de får lyfta lite på lös tygel är super. Det är tre av mina personliga favoriter. :P

Sen kanske lägga till lite mer käk så den ahr mer att bygga av om du vill ha tydligt resultat, lite lucern eller så (kvoten är ju redan rätt hög så det måste inte till nåt specifikt, utan nåt gott som ger "lite av varje").

Jag har en häst som ägaren också sa var normalfödd när jag köpte honom... Ett halvblod av den nättare typen, troligen lik din, han får uppåt 130 MJ per dygn, kvot ca 7, vilket är mer än de flesta andra hästar jag känner till. Jag får knappt i honom mera, ibland mindre då han lämnar mat emellanåt. Och då är han täckad ordentligt, och halvklippt för att inte ödsla energi på uppvärmning. Tänderna kollas regelbundet, kolla masken och avmaskning av bandmask för säkerhets skull.
Du kan ju kolla tänder/mask om det inte redan är gjort? Annars är det nog bara att fodra på. Och min häst har också energi till tusen hela tiden, oavsett foderstat.

Jag tränar ungefär som du säger minus hoppningen, men min medryttare hoppar ibland. Ska höja upp fodret en aning så får vi se om det blir bättre. Tack!

Tänder är kollade men inte mask. Han ska vara avmaskad enligt konstens alla regler sedan tidigare och har gått i samma flock sedan han var föl så det bör inte vara några problem (om det inte uppstått nåt hos mig då). Ska träckprova i vår tänkte jag så får vi se. Tack!

Jag hade en unghäst för många år sedan, avmaskad enligt schema (bodde hos veterinär). Tog sig aldrig riktigt, och när vi kollade med träckprov var han pinfull med mask. När jag pratade med labbet var de t o m lite tagna av mängden, de hade inte sett något liknande. Avmaskningen hade bara tagit 90 % och de 10 % som blev kvar var tillräckligt för att förstöra insidan av hästen. Så att de blivit avmaskade enligt "konstens alla regler" säger inte mer än att någon har kostat på dem x antal tuber/påsar avmasking. Vilket är intressant för en ekonom, men inte för hästens vidkommande.

Jag hade nog hellre satsat på ett mer komplett kraftfoder hellre än att dutta med olika. Själv fodrar vi Hippo Alfa, och det tycker jag fungerar ypperligt med sin höga andel grönmjöl och hela 135 smpr/kg foder. Vår står på fri tillgång hösilage med välbalanserade värden och dessutom fri tillgång Lusern Strå. Till det kommer 3 kg Alfa (vila) och 4,5 kg när han börjar ridas. Inget för snåljåpar alltså ;)

Äter hästen lusern är det mitt absoluta förstahandsval, tillsammans med en skvätt olja om det behövs mer energi. Jag föredrar Kvarnbyfoders, för det höga proteininnehållet (150 smrp/kg foder).

Jag tycker din häst ser rund och trevlig ut, faktiskt. Men ganska muskelfattig, tanig överlinje, tunn hals. Har han varit igång i träning länge?

Alltid svårt att säga från en bild men på den ser det iaf ut som att man måste satsa på muskelbyggande framför uppgödning. :)
Sen som en annan sa, vissa har kantiga kors och är skapta så oavsett hur de rids och tränas. Det kan man ju omöjligt säga från en bild heller...

Tack för svaren! Jag har beslutat att ha kvar samma foderstat men har däremot börjat rida lektion så att vi verkligen får igång rygg och rumpa och tycker att det gett resultat. Det är ju en hel del muskler som fattas (märker man när man rider också, han stånkar sig fram i skritt på tygeln :D ) och jag tror helt enkelt att vi haft svårt att komma åt honom ordentligt så att han har jobbat korrekt. Nu börjar det gå framåt iaf så just nu känns det inte som att jag behöver ändra foderstaten faktiskt. :)

Liknande trådar

F
Foder & Strö Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och...
Svar
6
· Visningar
1 867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka