Fodra fång häst?

arabia

Trådstartare
Mitt ena arabsto fick fång för 3 veckor sedan men är ok nu igen. Nu undrar jag vad jag ska fodra henne med? Idag får hon endast hö o lite morot, går i en väldig nerbetad hage på dagarna o står inne på nätterna. Veterinären trodde att jag skulle kunna släppa henne på bete igen efter midsommar men då är det väl dags att börja vänja in henne på gräs nu då? Vågar jag det eller är det för tidigt efter fånganfallet? Har aldrig tidigare haft häst med fång så jag vet inte så mkt om detta.
 
Jag tycker att du ska fråga veterinären om råd när det gäller fodring så här kort tid efter fånganfallet. Min häst hade fång för snart två år sedan. Idag fodrar jag honom som vilken annan häst som helst. Inte för mycket havre och så, men med proteinkvot över 6. Dock är jag överdrivet försiktig vid foderbyte och betesvänjning. Just nu går han i en liten hage med otroligt magert bete.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 806
Senast: Twihard
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
780
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 506
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 370
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp