Fodervärdsavtal???

N

Naggur

Vet inte vart jag ska lägga denna tråd....

Jag ska låna ut hästen på foder och har köpt ett fodervärdsavtal upprättat av lars deckeman.

Nu är det så att det finns lite saker vi vill lägga till. hur går man till väga då? Finns inget utrymme på avtalet utan måste skriva på ett separat blad.

Ingen advokat här på buke som kan hjälpa?=)

Eller nån annan som vet?=)

:bow: :bow:

Sv: Fodervärdsavtal???

Jag är ingen advokat :angel: men när jag lånat ut min häst på foder så har jag lagt till bilagor till avtalet.
Tex under vilken punkt du vill lägga till saker skriver du. Se bifogad bilaga nr 1 osv. Och så skickar du med en kopia till dig och en till fodervärden. Lycka till!

aha! okej. de e så enkelt=) Tack så mycket för svaret!

en sak till...

"avtalet gäller från den___till den___och förlänges automatiskt med__månader i sänder såvida uppsägning ej skett senast__månader före avtalsperiodens utgång"

Kan man skriva from. 3/2-07 tom. 3/3-07, förlänges med 1 månader, såvida uppsägning ej skett senast 1 månader före avtalsperioddens utgång?

Eller blir de knasigt?

Ja det kan du göra, personligen tycker jag 1 månad är lite kort om man behöver hitta stallplats åt sin älskling om fodervärden säger upp kontraktet. Jag skulle sätta 3mån eller 6mån så du har lite tid på dig om kontraktet sägs upp.

Nej jag vill ha 1 månad. Tänk OM fodervärden inte skulle sköta om honom. då måste jag vänta på att få ta hem han..

Ja ok, men då är det ju bättre att skriva till det i kontraktet att OM fodervärden inte fullföljer sina åtaganden så bryts kontraktet..

Jag är ingen advokat :angel: men när jag lånat ut min häst på foder så har jag lagt till bilagor till avtalet.
Tex under vilken punkt du vill lägga till saker skriver du. Se bifogad bilaga nr 1 osv. Och så skickar du med en kopia till dig och en till fodervärden. Lycka till!

Håller med!! :bow: :bump:

jo men om hon tycker att hon fullföljer det så måste vi bråka om de i domstolen å de kan ju ta tid! En månad e inga problem att hitta stallplats på. här finns de hur mycket stallplatser som helst=)

Nu tror ju jag inte att hon skulle missköta honom. men man ska ju va på den säkra sidan=)

Du akn ju skriva till att uppsägningstiden från din sida är tex 2 veckor och från hennes sida tex 2 mån. Då kan du snabbt ta hem honom och om fodervärden vill säga upp så hinner du fixa stallplats.

jo men om hon tycker att hon fullföljer det så måste vi bråka om de i domstolen å de kan ju ta tid!

Då tar man ut vetrinär och låter den bedömma och jämnföra med besiktningspappret som gjordes innan hästen åkte eller när den kom till fodervärden, Eftersom det står i kontraktet att Fodervärden är skyldig att göra en vet. besiktning.

Såhär står det i det kontraket, (har tagit bort vissa punkter)
10. VETRINäRUNDERSÖKNING
Parterna överenskommer att hästen skall vetrinärundersökas på fodervärdens bekostnad före leverans till fodervärden. Intyg från sådan undersökning skall ligga till grund för ansökan om vetrinärvårdsförsäkring samt A1-Försäkring (eller motsvarande).
Efter avtalets upphörande skall hästen vetrinärvårdsundersökas på nytt på fodervärdens bekostnad för att fastsälla hästens hälsostatus.

11. FODERVäRDENS FöRPLIKTELSER
Fodervärden förbinder sig att väl vårda, använda och utfodra hästen enligt det anvisningar som erhålles skriftligen från hästägaren.

För den händelse hästens skick avsevärt försämras under fodervärdstiden och detta beror på oaktsamhet eller försumlighet från fodervärdens sida skall fodervärden ersätta den skada som därigenom uppkommit.

Eller så skriver man i ett tillägskontrakt att missköter fodervärden hästen har ägaren rätt till att ta hem hästen omedelbart!

det är nog lite luddigt skrivet men men ni förstår nog hur jag menar ändå!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation. Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: aleeza
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 494
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 291
Senast: Edla
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 265
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka