Fodervärdsfrågor

W

Wiike

Kompisen som äger halvblodet jag lånat ska nu ge ut honom på foder.
Med mig har hon inte brytt sig om papper, krav, löften osv osv men nu ska hon ge till någon främmande tjej/kille som hör av sig på annonsen och verkar vettig så att säga.

Vad ska man tänka på? Är de färdigskrivna kontrakten bra eller är det bättre att skriva själv?
Vilka punkter bör man då ha med osv.

Suttit och läst några gamla trådar men blir mest förvirrad och försöker hjälpa henne med papper.
 
Sv: Fodervärdsfrågor

du ska ALLTID köpa färdiga kontrakt, för skulle det hända nått då är du trygg, annars kan det bli mkt bråk och tjafs och då stor ord mot ord!!:angel:
 
Sv: Fodervärdsfrågor

Personligen tycker jag så mkt saknas i dom?
Men kan man inte "skriva av" det viktiga och lägga dit i eget?
 
Sv: Fodervärdsfrågor

Anledningen till att det saknas är att det antagligen inte är juridiskt hållbart.

När jag tog en häst på foder skrev vi det vanliga kontraktet (deckermans?) och lade till ett papper där utrustningen var specifierad. Bättre att lösa det så.
 
Sv: Fodervärdsfrågor

Pontevecchio skrev:
Anledningen till att det saknas är att det antagligen inte är juridiskt hållbart.

När jag tog en häst på foder skrev vi det vanliga kontraktet (deckermans?) och lade till ett papper där utrustningen var specifierad. Bättre att lösa det så.
precis så gjorde vi också!
 
Sv: Fodervärdsfrågor

Jag har skrivit ett eget, ganska omfattande, fodervärdskontrakt etersom jag tycker att det saknas för mycket som är viktigt för just oss i de färdigskrivna kontrakten.

Juridiskt giltigt borde det vara ändå, jag är ingen jurist i o f sig men ett avtal mellan två parter, undertecknat av båda plus bevittnat det borde väl vara fullt giltigt?

Sen vet jag av erfarenhet att ha rätt i sak inte automatiskt innebär att detta är lätt att driva om det uppstår tvist...
 
Sv: Fodervärdsfrågor

De svåra med att skriva eget kontrakt vilket är lika bindande som ett köpt.MEN att om man då formulerar sig lite knepigt kan det finnas kryphål

Det bästa är att tillsammans gå till en jurist och låta upprätta ett kontrakt där båda är 100% nöjda med..Visst det kostar en slant men det är de värt:love:


Jag har turen att både ha 1½ jurist i min familj en är utbildad och en håller på därav ½:D
Sen har vi även en åklagare i familjen och en bekants familj är polis så jag får alltid experthjälp när man fundera över nått!

För dom köpta kontrakten av lars deckeman är inte så bra som många tror.. luddet skivet och det finns många kryphål som ett tex står det att man måste SKRIFTIGT ge order till fodervärden om saker.
Alltså det gäller inte om jag ringer till fodervärden och talar om för henne vad hästen skall ha för foder utan man måste skriva ner 2 ex av papper där båda skriver under med så man har bevis på att fodervärden har mottagit de instruktioner ägaren gett fodervärden!
Då har man allt på de torra vid en ev tvist!


Juridik är ett släkte för sig:crazy:
 
Sv: Fodervärdsfrågor

Fast jag tycker nog att Deckermans kontrakt är vattentätt. Det är dessutom granskat. Självklart så lämnar man ju med skriftliga anvisningar på skötseln till hästen.

Detta gäller ju i allt man gör att det är skriftligt som gäller. Vi skrev till 2st A4 papper med skriftliga anvisningar vilka skulle följas.
 
Sv: Fodervärdsfrågor

En erfarenhet...

Skriv ner allt på papper i 2 exemplar och se till att båda skriver under och gärna opartiskt vittne.

Har själv misslyckats med detta en gång.
Hade en unghäst på foder för senare köp...
Vilket resulterade i att ägaren efter ett halvår kom och provred... och kom på att hästen nu var ganska duktig...
Ryckten Cirkulerade att hon hade hästen på GRATIS TRÄNING hos mig...........:crazy:
Hon tog hem hästen, började tävla... dessutom sattsade på SM redan efter några månader... med fina placeringar.... :)

Du kan ju tro att man blir frustrerad.. visst jätte kul att hästen funkar på den nivån...
Där missade man sin bästa vän....

VARFÖR SKREV VI INTE KONTRAKT ??? Jo vi var ju vänner :angel:
 

Liknande trådar

Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 345
Senast: Pinus
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 048
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 479
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 057
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp