Fodertips till riktig gamling.

Skogstrollet

Trådstartare
Sambons högt älskade chinchillaperser börjar bli till åren och vi tycker också att han har börjat magra av lite sakteligen. Jag har funderat lite på sistone om jag kan hjälpa honom hålla hullet genom att ge lämpligare foder, idag äter de allihopa (har två huskatter till på 9 år) mjau torrfoder. Inte det mest lämpliga, jag vet, men det är ett foder som alla katterna äter och ingen blir dålig magen av.

Gamlingen är nämligen lite känslig i kistan, blötmat slutar ofta i diarré. Däremot äter han fisk av alla de slag utan problem, likaså rå köttfärs. (mumma) Jag provade en färdigkomponerad "kattkorv" dvs barf för katter men det åt ingen av dem tyvärr.

Hur skulle ni kattfoderkunniga ha gjort i det här läget? Stödgett kyckling, fisk och färs eller försökt byta till ett lämpligare foder och i så fall vilket?
 
Sv: Fodertips till riktig gamling.

Jag hade både bytt foder till någon av de fetare sorterna och serverat extragodis i form av fet färs, äggula, extra fett på maten mm.

Jag är ingen expert på torrfoder så där kan nog någon annan råda dig bättre, min gamling äter en blandning av BARF och mjau på burk.
 
Sv: Fodertips till riktig gamling.

Du skriver inte hur gammal han är, men jag skulle nog ta ett allmänt blodprov för seniorer innan jag successivt lägger om kosten. Skulle njurfunktionen vara försämrad är det inte bra med alltför proteinrik mat. Det finns särskilda foder för seniorer hos veterinären och i zooaffärerna som inte innehåller så mycket protein men har ett högt fettvärde. Annars är ett standardfoder t ex Royal Canin Outdoor Mature 28. http://royalcanin.se/katt/foder-butik/outdoor-mature/ (Han ska absolut inte ha ett magrare foder för innekatter.)

Oavsett vad du prövar är det bäst att försiktigt blanda med det gamla fodret och sedan öka på om det fungerar bra.
 
Sv: Fodertips till riktig gamling.

I min värld så magrar inte katter av bara för att de är "gamla". Snarare så finns där ofta en bakomliggande orsak, som vi kanske inte alltid "ser med blotta ögat".
Äldre djurs ämnesomsättning förändras, tarmfunktionerna blir ofta lite långsammare, njurarna fungerar inte alltid lika "bra" som tidigare osv.

Mitt tips blir som tidigare skribenter att du låter göra en seniorkontroll för att se så att det inte är något problem som bör åtgärdas innan du ökar fett-/protein-mängden i fodret!

Min gamla dam gick på RC's seniorfoder blandat med Hill's J/D sista åren. Hon höll sej fint i hull och hade aldrig problem med magen eller annat. Båda dessa foder finns som både torrfoder och på burk.
(Dessutom fick hon glukosamin och metacam.)
Varje år gjorde jag dock en seniorkontroll för att se så att det inte fanns några hälsoproblem som spökade "under ytan".

/Swat
 
Sv: Fodertips till riktig gamling.

Katten är 16 år och genomgick en seniorkoll för ett halvår sedan, enda anmärkningen var stela höfter och glucosamin rekommenderades. Hans avmagrande har skett väldigt successivt och jag kan väl egentligen tycka att han har varit för mager under hela den tiden (3år) som jag har känt katten.

Jag ska nog ta veterinärkontakt igen dock för att diskutera foderfrågan känns det som.

Tack för råd!
 
Sv: Fodertips till riktig gamling.

Jag är ingen expert, men så här gör vi med vår älskade gammelkatt (16 år):

Hon har fri tillgång till Eukanuba Senior 11+ samt Science Plan Hairball, får en halv portion blötmat i påse (Science Plan eller Mjau) på morgonen (som hon egentligen bara slickar i sig såsen av), vid lunch brukar mina föräldrar ge henne resten av påsen samt ev lite skinka eller leverpastej. På kvällen får hon alltid "riktig mat", vilket oftast brukar bestå av fisk, räkor, kyckling eller färs.

Hon är något överviktig, men fräser runt bra inomhus och rör på sig en hel del, även om hon rör sig mer på sommaren då hon även strosar runt lite i trädgården.

Lycka till med din kise, hoppas ni får bukt på hans hull!
 
Sv: Fodertips till riktig gamling.

*kl*

Jag skulle vilja "stödutfodra" mina gamlingar (en kastrerad hane som blir 16 i vår samt en honkatt av okänd ålder men som känns och verkar ungefär jämgammal). De har fri tillgång till RC Mature outdoor och vatten. Hanen är lite tunn, inte något direkt nämnvärt men honan behöver få lite extra. Henne hämtade vi hem ifrån en lövhög i somras och då var hon tunn men gick upp i vikt med bra foder. Nu har hon dock tunnat ur igen.

Har ni några bra tips på vad jag kan ge dom att äta vid sidan av för att öka lite i vikt?

(Obs! Så fort lönen kommer ska hon till vet för kontroll, hade åkt idag om någon godkände betalning mot faktura.)
 
Senast ändrad:
Sv: Fodertips till riktig gamling.

Det är inte alltid äldre katter lyckas knapra i sig så mycket torrfoder som behövs, och då kan de börja smaka burkmat även om de inte gjort det förr. Hon kanske kan tycka om Gourmet mousse eller något liknande.
 
Sv: Fodertips till riktig gamling.

Har försökt med kattmat (mjau) men den gillar hon inte. Egentligen äter hon bara OST! Har fått i henne lite "människomat" som t ex leverpastej och sånt men kattmat går vi bet på oavsett hur snoffsigt det är.

Finns det burkmat med lika bra värden för äldre katter som RC?
 
Sv: Fodertips till riktig gamling.

För att boosta en mager katt brukar konvalecentfodren vara bäst, de är dessutom väldigt smakliga så att även kräsna gamlingar kan tänka sig att äta dem. RCs heter recovery, Hill's heter a/d. Jag ger det om någon katt här är sjuk och behöver mycket näring till liten ansträngning.

Mitt komplement annars är VOm och hundemats kycklingkorv. Den är energirik och alla katter jag provat den på älskar den. (observera att den är ett komplement, hundmat funkar inte som enda foder till katter i längden)
 
Sv: Fodertips till riktig gamling.

Toppenbra tips!

Vi har ställt ner en skål med torrfoder och en med vatten nere i källaren där hon huserar för det mesta, detta för att hon ska få lite matro. Vi har nämligen en 7 veckors kattungen hemma och när jag tänkte efter började hon tappa i samma veva som han kom. Kanske finner hon ingen matro då kattmamman kan vara en bitch. Så nu har vi kompletterat med en extra matplats och när lönen kommer så blir det lite extra mums vid sidan av!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp