Fodertillskott för skadad häst, vilket??

millan71

Trådstartare
Som många säkert läst tidigare har jag en skadad häst, spricka i menisken och skadat ledbrosk i sitt bakknä. Just nu ger jag Adequanin och Gluco-vett men tänkte ge lite andra tillskott så snart sprutorna med Adequanin är slut.

Har läst och fått tips om Steel Joint, Flexi Joint, vallört, HoofiX seaweed and Rosehips i kombination med hjärtansfröjd, Conquer och Orthotyl

Vad ska man ta? Man blir alldeles förvirrad, jag vill ju så gärna att han ska läka ihop och man vill ju ha det bästa men vilket av alla (det finns säkert fler än dessa) ska man ta? Har läst massor här på Buke och hittat info om de flesta. Läst både om de som blivit hjälpta och de som inte fått någon effekt.

Nån som kan berätta om vad de använt för fodertillskott och vad för skada de använt det till vore jag enormt tacksam :bow::bow:

Sv: Fodertillskott för skadad häst, vilket??

Hänger på tråden då även jag fått diagnosen spricka i menisk på min häst igår.
Dick inget ledbrosk, allt annat såg fint ut och de trodde han skulle hålla för ridning, det var bara att prova och se.

Hur lång konvalesens fick du? Fick ni några mediciner? Hur gammal är din häst?Andra bra tips du kan dela med dig? Jag fick absolut ingenting, har jagat vetrinärer i hela Sverige för råd och tips. Jag ska prova sko min med eggsko, det ska tydligen vara super för bakknät. Man får en total avlastning. PM:a gärna om du inte vill skriva här

Vi åkte först in pga att han vrickat sig ovh blivit halt på vä bak, men hittade en massa bifynd kan man säga. Han var halt på alla 4 vid böjprov och vi började leta grundorsaken som vi inte trodde var vrickningen. Blev då behandlad i framknän och bakkotor. Vid andra besöket i fredags var han bättre, men fortfarande halt på alla 4 vid lågt böjprov. Vi bedövade bakknäna och såg en förbättring, bedövade även hovlederna fram och såg förbättring. Sen röntgade vi bakknäna då vi misstänkte att grundproblemet satt där och på ena bilden såg vi menisken, vilket man inte ska göra men tydligen ibland gör. Så vi bestämde oss för att ultraljuda knäna och såg att den ena menisken var ganska stor, svullen och ojämn och ev en spricka.

Veterinären var positiv till det hela och sa att det inte behövde betyda att han inte skulle hålla utan ville ge det en chans, annars fick man gå in och titta och se om det gick att fixa kirurgiskt.

Ska dit igen om 3 v och hoppas då att hästen är haltfri och att jag kan börja sätta igång honom.

Fick inga mediciner då han redan stått på allmänbutta i 2 v innan.

Min häst är 10 år, halvblod.

Tycker verkligen det är konstigt att de ville döma ut din häst direkt, du ska absolut inte ge upp!! Bara fortsätt att ringa runt.
Om du vill kan jag pm:a numret till kliniken jag åker till om du vill fråga dem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka