Foderstatt till katt

G

Galore

1.Finns det, och hur gör man om man har två stycken?
2.Är det vanligt att man har det?
3. Hur ofta ger ni era?
4. Vad ger ni dom/varför

Vi har två små pojkar på 5 mån, vi har låtit dom har fri tillgång då dom var ganska undernärda när vi fick dom. men nu har den ena börjat bli lite tjock och har därför funderat på detta med maten så är verkligen jätte tacksam för alla svar.

Sv: Foderstatt till katt

hmm kan inte så mycket om sånt här, men oftat står det ju rekomendationer på mängd påse/burk osv.

har du en matglad katt kanske det kan hjälpa med något mer fiberrikt (om katter funkar som människor i den aspekten) som fyller ut lite utöver det som täcker dagsbehovet av näring osv.. :)

de kissar jag har slukade typ all mat i början, men nu har de lärt sig att det alltid finns mat och äter inte fullt så mycket längre..

men jag lämnar detta till de som kan lite mer om katters näringslära och så, är själv intresserad utav ämnet (vill ju att tigrarna ska få det bästa möjliga, även om de inte är mina).

just det:

mina har fri tillgång på torrfoder (provade olika sorter men whiskas föll dem bäst i smaken)
kitten + adult (har två små + en vuxen, de varierar lite o äter av båda)
sen får de burkmat - mjau/whiskas 3 ggr om dagen morgin, middag, kväll. (har försökt få till lite rutin där)

utöver detta har de fått räkor vilket var mums, de ska få prova kycklingvingar frammöver tänkte jag.

Senast ändrad:

Om det är färdiga foderstater du söker så finns de i regel på fodrets förpackning. ;)

Sedan kan man sätta upp egna foderstater, det är inte så himla svårt bara man är hyfsat haj på grundläggande matematik och man har tillgång till AAFCOs tabeller över maximum- och minimumnivåer gällande de olika näringsämnena.

Mina katter får mat 2-3 ggr/dag och de får rått kött, köttben och inälvsmat. Äggulor och fisk ibland också. Varför? Därför jag anser att det är det allra bästa för dem. Kattungar får mat 5-6 ggr/dag.

1.Finns det, och hur gör man om man har två stycken?

Man portionerar ut maten under övervakning. Fri tillgång går alltså bort om den ena katten behöver hålla igen lite.

Mina katter får våtfoder eller rå kyckling 3 ggr om dagen. Jag håller ett öga när de äter och kör bort den som försöker äta från den andres skål. (De äter alltså i varsin ände av köket).

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
425
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 392
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar