A

Ashira

Hej svejs. Sommar och sol och pållen betar för fullt i sommarhagen :)

Och nu sitter jag och förbereder inför vintern redan :p

Vill så hemskt gärna lära mig att räkna ut en foderstat till pållen och tränar därför lite på det nu men det är en del jag undrar över:

Jag ger gärna min häst mycket hö men pga att hagkompisen inte får äta lika mycket hö som min så får de bara lite hö till lunch (ca 1,5 kg) och resten av dagen ute i hagen får de fylla sitt tuggbehov med halm. Jag tror att min pålle sätter i sig ungefär 2-2,5 kg. Kanske t om 3 kg ibland. Detta gör ju då att det tillsammans med höet kan bli ganska mycket MJ medans det kanske fattas protein.

Finns det något jag kan ge för att vid behov få upp proteinet men som inte höjer MJ ännu mer?

Sv: Foderstat

Soja är det mest proteinrika foder du kan ge, sedan finns ju även krafft protein, krafft grön plus är också hyffsat med protein i.

Om du har en höanalys att utgå ifrån så vet du mer exakt vad du behöver tillsätta, men det kanske du har/kommer att ha!?!

Ja absolut. Bonden jag köper av har ingen analys men jag har bestämt mig för att kosta på det själv.

Jag har inte haft det innan utan "kört på känn" så att säga. Och utan undantag har det (förmodligen) fattats protein eftersom hästen tunnat ut lite över ryggen och rumpan.

Men nu satte jag mig och "lekte" lite i Freefarms foderstatsprogram och upptäckte att det minsann inte är så lätt att få en bra balans med tanke på hur pass mycket halm min häst äter.

Nu körde jag ju efter Freefarms standardvärde på hö men det var ju mest för att lära mig :)

Men hur är det nu med sojaprotein? Har aldrig haft eller ens sett det faktiskt. Är det på säck? Hur mycket är det i en sådan i så fall och vad brukar det kosta? Hur är det med hållbarheten i en öppnad säck?

Kraftfoder brukar jag inte behöva ge och om jag måste så vill jag helst inte ge färdigfoder.

Jag köper i den lokala foderbutiken, kommer inte ihåg pris men säg runt 10-15:-/kg..... man ger ju som sagt inte så mkt :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 401
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka