Foderstat för dräktigt sto, inte mer än...

kopparberg

Trådstartare
...för samma häst i arbete? :confused:

Jag hoppas ju få mitt sto dräktigt i år, och började då tänka på hur hon ska fodras när hon är dräktig och digivande. Jag gick in på ett gratisprogram och räknade ut foderstaten, och upptäckte då att hon enligt det programmet inte behövde mer foder än jag ger henne när hon är i tävlingskondition! Kan det stämma? Inte förrän hon blev digivande "första halvan" behövde hon mer foder!

Ni som kan avel, stämmer det? Jag har räknat på samma mängd foder som hon ätit i vinter, fri tillgång hö, ca 13 - 15 kg + ett knappt kg havre och lite betfor. har ju inte exakta hövärdena för i år, men jag räknade på en gammal analys, värdena kommer förhoppningsvis ungefär lika i år.

Någon som har koll? :bow:
 
Sv: Foderstat för dräktigt sto, inte mer än...

Det behövs mer protein i första hand, men även energi från ca mån. 8. Testa något annat program och se vad det säger, t.ex. www.freefarm.se
 
Sv: Foderstat för dräktigt sto, inte mer än...

Provar med det programmet i stället och ser vad jag får fram. Tack!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 781
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 075
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp