Foderrelaterade sjukdomar och ätstörningar

mian1

Trådstartare
Kan vilda hästar få fång? Och finns det hästar i vilt tillstånd som är "hetsätare" och äter allt de kommer över och blir smällfeta?
 
Enligt Dr. Strasser har man kommit fram att mustanger får kronisk fång och självläker genom att ändra hovvinkel själva (till hovbenet).
Därav hennes metod för behandling av hovbensrotation.
Jag minns inte om hon härledde till foder intaget som orsak eller om det berodde på andra faktorer
 
Ja, det kan dom.
Om en vildhäst ska bli överviktig, så måste det ju finnas stor tillgång på mat året om, och det gör det väl sällan... Dessutom måste dom gå omkring och leta efter mat, den kommer inte automatiskt i krubban. ;) Så det är nog inte så vanligt. Observera dock att dom KAN va fetare i peioder med mer mat, sen så magrar dom av under vintern.
 
Jo, fast det vi satt och funderade över vid frukosten var om det i vilt tillstånd finns såna hästar som är mattokiga. Det finns ju de som har lätt att lägga på sig, raser som inte kräver så mycket mat för att bli tjocka. Vi funderade över de som inte har nån spärr, de som kan äta så att de spricker.
 
Det tror jag knappast finns i vilt tillstånd. Hetsätning är en beteendestörning, och såna brukar inte finnas hos vilda hästar. Samtidigt så är deras mat så lite energirik att det är praktiskt taget omöjligt för en vildhäst att kunna äta sig smällfet. Finns det gott om mat så äter dom sig feta för att ha reserver till sämre tider då maten inte är så näringsrik, det är ett evigt kretslopp.
En häst med underligt beteende skulle snarast stötas bort ur flocken, och snart dö.
 
Varför finns det då de som blir hetsätare? Är det helt enkelt nån spärr som saknas eller har de vuxit upp utan att lära sig att själva reglera matintaget? Som i vissa stall här i närheten där hästarna alltid, från fölåldern, får sin giva hö med jämna mellanrum. Där det inte finns bete. Så oavsett sommar, vår, vinter eller höst så är givan mat aldrig mer än lagom. Hästen kan aldrig testa gränsen för sin mättnad och lära sig vad som är nog? Kan det vara en tanke?
 
Ja du, svår fråga. Varför finns det krubbitare och luftsnappare? Det är också beteendestörningar.
Min personliga teori är att hästarna är för omhuldade och samtidigt understimulerade. De behöver lite utmaningar och att få kämpa lite för födan ibland för att må bra mentalt, annars kan det slå över åt ett eller annat håll.
 
Sv: Re: Foderrelaterade sjukdomar och ätstörningar

mian1 skrev:
Varför finns det då de som blir hetsätare? Är det helt enkelt nån spärr som saknas eller har de vuxit upp utan att lära sig att själva reglera matintaget? Som i vissa stall här i närheten där hästarna alltid, från fölåldern, får sin giva hö med jämna mellanrum. Där det inte finns bete. Så oavsett sommar, vår, vinter eller höst så är givan mat aldrig mer än lagom. Hästen kan aldrig testa gränsen för sin mättnad och lära sig vad som är nog? Kan det vara en tanke?
Men är det inte så då att tex Shettisar, Fjord och liknande som är lättfödda ursprungligen kommer från trakter där det är ont om mat och naturen har "tvingat" dom till att bli lättfödda genom en himla långtid. Sen när vi sliter dom från den natur och de förutsättningar som dom är gjorda för då blir det lite fel, för bara för att dom har gott om mat så ställer deras gener knappast om sig så snabbt :confused:
 
Sv: Re: Foderrelaterade sjukdomar och ätstörningar

mian1 skrev:
Varför finns det då de som blir hetsätare? Är det helt enkelt nån spärr som saknas eller har de vuxit upp utan att lära sig att själva reglera matintaget? Som i vissa stall här i närheten där hästarna alltid, från fölåldern, får sin giva hö med jämna mellanrum. Där det inte finns bete. Så oavsett sommar, vår, vinter eller höst så är givan mat aldrig mer än lagom. Hästen kan aldrig testa gränsen för sin mättnad och lära sig vad som är nog? Kan det vara en tanke?

Hästar som har kontenuerlig tillgång på mat blir inte hetsätare, däremot vissa hästar där man reglerar maten och sen släpper fodertillgången fri kan säkert uppfattas som hetsätare. Oftast brukar detta pågå under en period för att sen lugna ner sig igen, betet är väl ett sådant lysande exempel på det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 791
Senast: warg
·
Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
801
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
563
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp