"Fodernissar" - Berätta hur ni gör!

Sv: "Fodernissar" - Berätta hur ni gör!

Provar både programmen som nämndes i tråden. Tycker dock både är svåra, men säger ungefär samma sak. Det svåra är bara att veta hur mycket träning jag ska räkna på! Jag tränar hoppning en dag i veckan o är ute o tävlar kanske varannan helg, en eller två klasser, det varierar, ska nu lägga in intervallträning då hon ej konditionstränat i det förra stallet pga dåliga ridvägar. En dag i veckan vila och en dag i veckan skrittjobb/klättring i skogen.

Hippocampus räknade jag på 20 min skritt om dagen och 40 min trav och galopp, är detta vettigt? :confused: Hur hade ni räknat på den motionen?

På freefarm satte jag upp henne på "tränar" och får då lägre behov än på Hippocampus. Jag vet inte riktigt, även "tränar mycket" är lägre än Hippocampus. Frågan är om vilket av programmen jag vill använda?

Jag har utgått från hösilagets ts och skall därför ge minst 9,5 kg hösilage om dagen så därför har jag räknat på minst 10 kg hösilage.

Min fråga är väl helt enkelt vilket som är bäst att använda, Hippocampus eller freefarm. Syftar då mest på hur mycket motion hon får. Jag rider otroligt varierande att det är svårt att räkna på alla 7 dagar i veckan. Hon är ett energiknippe dessutom så jag behöver nog inte få till så mycket energi egentligen kanske...

Sitter här nyvaken och förvirrad :rofl:

God morgon! ;)

-----------------------------------------------------------

Till TS, jag har pappren här någonstans från min skoltid där det står riktlinje för hästens underhållsbehov efter typ och ålder samt arbetsbehov. Jag letar upp dem ikväll då jag även vill räkna utan programmen.

Jag har en tabell på mj å smrp. Är inte samma för unghäst å vuxenhäst när man räknar foderstat. så man kan inte använda sig av den formeln. Ska kolla hur mkt hästen behöver, den är 1 år? och ska väga 500??

Stämmer. Men hon är avskiljd från att hon var 6 månader pga. att stoet blev sjuk och behövde all sin näring själv. Så fodrad över vintern/våren innan hon gick ut på bete.

SLU har ett jättebra häfte man kan beställa därifrån.(hemsidan) Där finns all tänkbar information man kan behöva och till alla typer av hästar. Det heter
"Hästen näringsbehov och fodermedel"
Tycker det är mycket bättre att räkna själv än genom tex Hippocampus.

Även jag vill rekommendera boken Hästens näringsbehov och utfodring. Där har du alla tabeller du behöver för att räkna ut behov och även flera näringsuppgifter för olika typer av krafftfoder.
+ väldigt nyttig info överlag.

Själv sitter jag med tabeller och miniräknare.
Sen är det jättesvårt att veta hur nära tabellen man kan ligga om man inte har analyserat grovfodret innan men då får man uppskatta och sen hålla koll på vad som händer.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
709
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 490
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 093
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka