Fodermorötter

Sv: Fodermorötter

Hos oss finns det olika grönsakshandlare som kommer med lastbil. En står på olika ställen i stan vissa dagar och tider. En annan ringer man och beställer hem varor såsom morötter eller havre, spån osv.
Sedan fick jag se i går att Granngården även har börjat sälja morötter.

Jag köper mina via vår ridklubb som beställer med lastbil.
Det brukar även stå annonser i tidningarna om handlare som säljer potatis och fodermorötter.
lycka till:)

Var bor du i västra götaland? jag vet ett par ställen i gbg :) Men jag har köpt fodermorötter från min lokala icahandlare. Men då får man beställa så fick de in dem efter några dagar ok pris oxå.

Wildty skrev:
Jag köper mina via vår ridklubb som beställer med lastbil.
Det brukar även stå annonser i tidningarna om handlare som säljer potatis och fodermorötter.
lycka till:)

Ja, så går oxå. Jag köpte ett tag genom ridskolan, jättefina morötter.

Allmänt: Västra Götaland är stort. Såhär stort :D

hehe, japp västra götaland är stort.. å jag bor i lilla Grästorp:smirk:

Tack för era tips!

Piccadilly skrev:
hehe, japp västra götaland är stort.. å jag bor i lilla Grästorp:smirk:

Tack för era tips!
Grästorp låter bekant. Har du långt till Rävlanda? Där köper du morötter i säck på Hermans foder, nära kyrkan.

Jag är lyckligt lottad och har en foderbutik jättenära mig... Min stora fråga är hur man får morötterna till att hålla sig frächa!!! Mina är jätte äckliga av 15 morötter måste jag slänga 7...:cry:

Finns hos många foderhandlare. Billigast är nog av att köpa av en grönsakshandlare eller bonde!

_Yggdrasil_ skrev:
Jag är lyckligt lottad och har en foderbutik jättenära mig... Min stora fråga är hur man får morötterna till att hålla sig frächa!!! Mina är jätte äckliga av 15 morötter måste jag slänga 7...:cry:

Jättebra fråga, vill oxå veta de ultimata förvaringsåtgärderna. Hade man inte förr morötterna nedstoppade i sand för större hållbarhet.

Jag känner någon som fodrar med morötter, och det finns några saker man kan göra för att förlänga hållbarheten.

1) om man köper fodermorötter brukar de ligga i en nätpåse, ta ur dem och ha dem i en låda eller liknande av trä, som "andas". Lägg tidningspapper i botten och packa gärna in dem i halm.

2)köper du i plastpåse är detta ännu viktigare, då de gärna är lite fuktiga ifrån affären. Annars ruttnar de snabbt.

3) Spola aldrig någonsin rent dem innan du förvarar dem, låt dem ligga lite jordiga, men torra i lådan.

4) Stora morötter håller sig oftast längre, men inte alltid bättre än små.

Dessa tips gör fodring med morötter enklare, och ha gärna en "potatisskalare" till hands i stallet så kan du enkelt ta bort fula delar, utan att så mycket av moroten åker ut på gödselstaden.;)

hej!!
jag vet i alla fall om att man har kunnat köpa morötter på findus i bjuv... jag vet inte om man kan det fortfarande...
då får man i sånna fall själv hämta dem.

black_rose skrev:
hej!!
jag vet i alla fall om att man har kunnat köpa morötter på findus i bjuv... jag vet inte om man kan det fortfarande...
då får man i sånna fall själv hämta dem.

Och bor man i närheten av Bjuv kan man lika gärna köra till Strövelstorp. Där packar man själv en 25-30-kilossäck och betalar 20 kronor!

Immer

Vet en kille i Kvänum som säljer. 25kg/40kr 75kg/100kr
Kan kolla nr om du är intresserad. Han kör även ut om man vill det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
999
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar