Foderkunniga:Vad händer egentligen...

E

Elisabethh

... om en häst inte får i sig sitt behov av selen, resp Ca, resp fosfor, resp Mg, resp salt eller om kvoten inte är som den ska?
Hur märks det och hur påverkar det hästen, speciellt vad gäller dräktiga ston och föl?


Var återfinns dessa mineraler naturligt i för växter? Vad skulle krävas för habitat för att tillskott inte skulle behövas egentligen?
 
Sv: Foderkunniga:Vad händer egentligen...

Finns helt säkert andra här som har mer aktuella kunskaper, men i fråga om Ca/fosfor- kvoten så finns "lagren" i skelettet men behövs för ex vis muskelkontraktionen, och om något av dem blir för lågt i förhållande till det andra, tas underskottet ur skelettet så att det blir brist där. Det borde innebära att ett långvarit underskott/felaktig kvot försvagar skelettet.

Selen och E-vitamin samarbetar i skyddet mot fria radikaler, vilket skulle innebära att brist kan resultera i exempelvis lägre motståndskraft mot infektioner eller möjligtvis bidra i utvecklandet av cancer (hos människor iallafall).

Hos människor rekommenderas inte intag av separat mineral utan att brist (alt risk för brist, ex vis vid graviditet) är konstaterat (svårt eftersom man då måste mäta i lagren, inte i det som cirkulerar) eftersom ökat intag av en mineral hämmar funtion eller upptag av en annan.
 
Sv: Foderkunniga:Vad händer egentligen...

OT:

jag skulle vilja veta mer om selen och hur det tas upp av hästen - någon som kan mer om detta?
visst är det giftigt i för stora doser? när är det berättigat med ett tillskott? de svenska jordarna är ju selenfattiga...
 
Sv: Foderkunniga:Vad händer egentligen...

cipramil skrev:
OT:

när är det berättigat med ett tillskott? de svenska jordarna är ju selenfattiga...

Jag skulle vilja säga att tillskott är berättigat så fort man inte tillför det via foderstaten.

mvh Jessica
 
Sv: Foderkunniga:Vad händer egentligen...

Vart finns selen naturligt? I vilka typer av växter osv? Skulle en häst få i sig tillräckligt om den rörde sig på en riktigt stor yta?
 
Sv: Foderkunniga:Vad händer egentligen...

selen finns i gräs (dvs. från jorden) men i sverige så har vi ju mkt selenfattiga jordar (framförallt i och runt Roslagen, har jag hört) och då är det svårt för hästen att få sig dagsbehovet.
 
Sv: Foderkunniga:Vad händer egentligen...

Hur är det i södra sverige, Skåne? Är våtmarker mineralfattigare? Är växter som växer i våtmark mineralrika?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Sitter å försöker göra en foderstat till min ponny, men blir snart galen. höet innehåller 90mg järn per kg. vilket gör att jag kommer...
Svar
1
· Visningar
733
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 230
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 838
Senast: supersonic
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 186
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp