Foderknöl?

sasucatu

Trådstartare
Hur ser sådana ut? Misstänker att min häst har fått sådana. Ganska hårda,lite sega bulor just nedanför manken, mitt på ryggraden. Hon bryr sig inte ett dugg om jag trycker på dom...

Vad beror dom på? Hur ska man få bort dom?

Hon får bara 5 dl havre + 2 dl minerblå utöver hösilaget (ca 15 kg/dag).

Ska denna tråd ligga på foder, flytta den gärna. var osäker..

Sv: Foderknöl?

Min häst har samma knölar, vet inte om det är foderknölar eller efter sadeln.
Hon har haft den iflera veckor och de försvinner inte...
Ska snart ta ut vet, för att få bukt med dem...
nån som vet?
mvhR

min ponie har också haft såna. bl a när han fick krafft.
har för mig att det också kan kallas proteinknölar.
prova att sänka fodret och se vad som händer.
kanske beror på för mycket protein/energi?

Har tagit bort all kraft, hästen får bara hö, lite betfor o mineraler, rider inte heller då jag tror sadeln kan trycka på knölarna.
Har tvättat, smörjt med salva, masserat, de är fortfarande kvar.....

mvhR

Jo, stallägaren har ju inte analyserat höet, fast jag har bett om det, så jag vet ju inte vad det innehåller. Ska prova ta bort all havre o se vad som händer. Var jätte orolig först att det skulle vara nåt allvarligt, sen nämnde en tjej i stallet foderknölar, o jag TROR att det är sådana *peppar peppar* Hur gick silvers bort? Hur länge hade han dom?

Hennes knölar är lyckligtvis precis i lufthålet på paden :p

även kajsa har såna.
alldeles bakom manken på sidorna om ryggraden.
hon får bara havrekross, mineraler och hö, men jag har för mej att hon hade såna även när hon gick på krafft..:confused:

oj, shit, det är ju väldigt länge sen.. han fick såna när han gick på betfor också.. dom försvann nog ganska snabbt när vi plockade bort fodret.
jag gav ju han soja förra vintern när han gick på jyskys hö, och så provade jag ge lite nu när vi började på erat hö, men då hade det ploppat upp bulor nästa dag. gav ingen soja och dom var borta dan därpå..

kommer du ihåg när han blev helt bulig på hela kroppen? alltså inte små hårda men som mjuka bulor överallt? då sa vet att vi skulle gå ut och promenera i kylan(-20 ute då) och efter 2 dar var dom borta. inte samma sorts knölar men ändå lite intressant?

hm, har du analys på höet? hon kanske får för mycket även om hon inte får mycket;)
jag är ingen expert, knölarna kan säkert bero på vadsomhelst, men alla gånger jag stött på det har det berott på för mycket av något foder.
hoppas dom försvinner!

ja, det känns ju som att hon borde vara öm iallafall..

Lite irriterande när jag inte har en analys. Hon påstod att ingen ändrade sin foderstat eftersom det skulle bli att alla hästar bara skulle få hö, o då är det ju så synd om dom :eek: Candy lever då än!

Nå, om dom inte är borta om en vecka så ringer jag vet. För säkerhetsskull.

Minns inte när han fick knölar överallt faktiskt? Skumt..

Har du testat ta bort all havre då? Jo, ringde johanna o frågade henne igår, då berättade hon att kajsa har såna.

Min kuse har såna. Hon får inte för mkt protein, det är kollat. Vetrinären sa att det kan vara ngn hudförändring inte proteinknölar. Går bort när jag baddar med sprit varje dag. :idea:

vad för sprit? var det veterinären som sa att du kunde göra det? Hur känns din hästs knölar?

det skulle inte göra nån skillnad eftersom att hon haft såna långt innan hon gick på havre.

hörde att det kan vara tvättmedlet som gör det så jag ska testa byta till ett sensitive och se om det blir nån skillnad

Liknande trådar

Foder & Strö Har min 8 åriga gotlandsruss på ett lösdriftsstall med hösilage och är i valet och kvalet att släppa i hage med fri tillgång. Har pratat...
2
Svar
20
· Visningar
1 755
Senast: Yrja
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 062
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 000
Senast: MJLee
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 372
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama