Foderjäst

Lottiz

Trådstartare
jag har börjat fodra min hästar med foderjäst pga att de är dåliga i magen vilket som troligtvis beror på att de går och rotar i marken..
men i vilket fall så är jag lite osäker på hur mycket man ska ge??? :confused:
KRAM
 
Sv: Foderjäst

Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad det står på förpackningen, men min häst väger ca 500 kg och får 2 dl per dag som ständigt B-tillskott och det är ca 160 gr. Mängden uträknad av vad som stod på förpackningen. Vid pälsfällning/sättning ska man ge mer. Jag ger nu egentligen lite för lite enligt rekommendationen. Foderjäst är ju en b-vitamin så hästen kissar ut eventuellt överskott.
:rofl:
 
Sv: Foderjäst

att de rotar i marken beror nog på mineralbrist i foderstaten.

finns "fodermineraler", alltså typ pulver du kan slänga i i maten.
jag köpte en saltsten med massor av mineraler i, dessutom hade de lagt i melass som är smaskens. det räcker att ha saltstenen ute ett par tim/dag beronende på bristen.
dessutom tål den vatten och kan alltså stå ute i regn utan att försvinna. :banana:
återkommer med mer fakta om du är intresserad.
 
Sv: Foderjäst

Hej.
Om man ger det för mag & tarmstörning bör man ge åtminstone 2 dl.
(vet att det låter mkt, men det står på hinken också).
Har också en häst som har problem med magen, är inne på andra hinken foderjäst nu & har dragit ner till 1 dl, för att hon är bättre i magen, + att det känns ju som att man ska ge det mer som en "kur" och inte så mkt jäst i flera månader...
Vet ej hur stor betydelse det har. Hur länge kan man fodra med jästen? OM det är någon som vet, så svara gärna här...

MVH
 
Sv: Foderjäst

Ja, foderjäst är i pulverform.

Mvh Bella :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
896
Senast: lillan222
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
521
Senast: Kristall10
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
840
Senast: Murray
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp