Foderjäst.

J

janta

Vad innehåller foderjästen för energi och protein mängd? Det står inte på min hink.
 
På min står det 12,1 MJ och 405 smrp. Även 2,8 Ca och 14,1 P.
 
lånar länken lite lite..
varför ger man foderjäst?
 
Francess. Vilken sort eller märke har du?

Använder mig av Hippos och de har MJ. 11,5 Smrp. 260 Ca. 38 P. 10 MG. 2,7 per kg foder.

MVH/
 
shit finns det olika märken också. Jag minns inte vilken jag har nu på rak arm men jag tror det är kraffts (?)
Jag kanske inte använt ögonen tillräckligt men jag hittade bara info om smrp på min ingen energi.
 
Man kan ge foderjäst som ett proteinfoder om man vill, det innehåller även mycket B-vitaminer så många ger det för pälsens skull. Plus att det är bra för magen, mina getter får det tex för att hålla vommen i trim. Hästar brukar också bli bra i magen av det.
 
Hmm, kan inte säga så här på rak arm, men det är varken Hippos eller kraffts i alla fall. Köper på min lokala lantmannaförening, lantbruksvarianten. Började med att ge det till getterna nämligen! Skulle inte förvåna mig om det dessutom är billigare än sorter som vänder sig till hästfolk!
 
Krafft har ingen foderjäst, de har bara flytande B-vit. Det står på hinken vilket företag eller märke..Det finns en hel hög.

MVH/
 
Krafft har som sagt inte foderjäst utan bara flytande B-vit.

Eftersom det du använder ligger högre i smrp så är det intressant att veta då det högsta och mest prisvärda i kombination med bäst verkan jag hittils hittat just är detta jag använder nu. Och som sagt är det inte framtaget specifikt till häst så lär det vara billigare och ibland ännu bättre sammansättning.
Så du får gärna kolla upp märket och analysvärderna och kanske PM:a det till mig.

MVH/
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
1 051
Senast: Amk
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
909
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 298
Senast: Ise
·
Foder & Strö Hej alla kloka och erfarna hästägare! Berätta allt ni vet om vinterbete! Hur mycket energi, protein och mineraler? Till vilka...
2
Svar
22
· Visningar
2 762
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp