Foderhäst kostnad?

OliviaLillans

Trådstartare
Nu är det så att jag äntligen efter långt tjat och samling av pengar äntligen ska ta en ponny på foder om den rätte dyker upp..
Men mamma och jag undrar lite om priserna? Jag själv har ju inte tänkt så jätte mycket på träning och tävling till en början utan mer vad andra kostnader kostar. Sen har jag ju en sån tur som har tillgång till ett stall som jag kan få ha den i för en billig peng.
Så vad skulle en c-d ponny kosta? Vad skulle du som ägare låta fodervärden stå för osv?
 
Sv: Foderhäst kostnad?

Jag som ägare skulle stå för försäkring och vaccinationer. Resten skulle fodervärd stå för. dvs Hovslagare, foder, strö, träningar, tävlingar, stallhyra, avmaskning.

Vad det kostar beror ju då på hur mycket ponnyn äter och vad höet /kraftfoder kostar per kilo just där. Men jag gissar att ponnyn äter ca 8 kilo hö/dag för ca 3 kr kilo dvs 24 kr/dag *30 så blir månadskostnaden ungefär 720 för foder.
Låt oss säga att den står på spån och det går åt 1-2 spånbalar i veckan som kostar ca 90 kronor balen 90 *6 = 540 kronor.
En helskoning går på ca 1200 var åttonde vecka dvs typ 600 kr månad. Så 1800 kronor ungefär på de tre posterna.
 
Sv: Foderhäst kostnad?

Alla tänkbara kostnader förutom försäkring som oftast.

Sen kan uppgörelser skifta ganska mycket mellan ägare och fodervärd.
En del betalar knappt något alls bara man tar hand om hästen osv för att ägaren har råd men inte tid tex.

Finns olika kostnader som beror på vad stallplatser osv kostar, ifall foder/strö ingår eller inte etc.
Rimlig hovslagarkostnad runt 1000kr/gång
Vaccination här kostar säkert 6-800kr
Tandkoll av duktig veterinär eller hästtandläkare ca 1500

Min hästkostnad är ca 4.000kr/i månaden med allt från stallplats, foder, strö, försäkring till bensin till bilen inräknat.
 
Senast ändrad:
Sv: Foderhäst kostnad?

Jag som ägare hade endast stått för hästens försäkring . Allt annat är fodervärdens ansvar.
Nu vet jag inte vad din stallplats kostar men hade du stått här i trakterna (i kollektiv där man hjälps åt med in/utsläpp/fodringar) så hade tom box+grovfoder gått på strax under 1500kr för ponny. Sen utöver det får du stå för strö/hovslagare/ev kraftfoder osv själv. Så den månaden hovslagaren kommer på behöver du lägga ut ca 3000kr. Ska du sedan träna osv så kostar det ju oxå ett par hundringar i månaden.
Kostnaderna varierar en hel del beroende på vart du tänkt ha hästen så är ju svårt att ge dig ett "rakt" svar så mitt svar är baserat på vad jag hade fått betala häromkring. Tänk också på att hästen ska vaccineras/avmaskas mm.
 
Sv: Foderhäst kostnad?

Jag har min ponny ute på foder nu.

Fodervärden betalar ALLT.
Försäkring, veterinärkostnader, avmaskning, träckprov, vaccinationer, tandkoll, hovslagare, stallhyra, foder, strö, träningar, tävlingar osv.
Hon nyttjar hästen till fullo och får därmed betala allt också.
Gissar att han kostar henne ca 4000:-/mån.

Dock har hon inte behövt köpa någonting till honom då han fick med sig all tänkbar utrustning för så gott som alla grenar.
 
Sv: Foderhäst kostnad?

Ska lämna ut min häst på foder nu och jag kommer stå för försäkringen, alla andra löpande kostnader som dyker upp under fodervärdstiden får fodervärden stå för.

Jag skickar dock iväg min häst nu nyskodd(4 dagar gammalt), besiktigad(gårds), tänderna kollade, vaccinerad och hyffsat nyss avmaskad och med det fodret jag har kvar. Och han har den utrustningen med sig som jag har till honom, sadel, träns, täcken, borstar, benskydd osv.
 
Sv: Foderhäst kostnad?

När jag har både haft häst på foder eller lämnat ut någon av mina egna, så har alltid fodervärden stått för alla kostnader för hästen även försäkringen.
Just det med försäkring är väldigt lurigt för både ägare och fodervärd. För oavsett vem som står för den har ju den andre ingen egentlig garanti för att den finns när den behövs. Har hänt mer än en gång att man trott att hästen varit försäkrad när det sedan visat sig att den som skulle stå för det inte haft råd att betala premien. Så därför föredrar jag att man i avtalet skriver in att fodervärden står för allt även försäkringen. Då har man lättare rent juridiskt att kräva alla ev kostnader som uppstår av fodervärden som ägare.

Något som kan vara värt att räkna med i kostnaderna är att inte alla foderhästar kommer med utrustning. Många kommer bara med sin grimma och kostnaden för passande sadel, träns och ev täcken kan bli många tusenlappar.
 
Sv: Foderhäst kostnad?

Ja kontraktet är viktigt!

Jag har skrivit typ ALLT i kontraktet. Att ägaren står för försäkringen men att händer det något står fodervärden för självrisk/veterinärkostnader. Datum för senaste skoning, tandkoll, vaccination osv. En lista på utrustningen han får med sig och om att slitage än vad som anses som vanligt slitage ska fodervärden ersätta det.

Jag har till och med skrivit att hästen ska gå i hagen med kompisar minst 8 timmar om dagen, ha fri tillgång till vatten och helst hö. Stå i box på natten osv.
Nästan löjligt mycket detaljer, men hellre det än för lite. Det ska inte finnas några frågetecken..både för min och fodervärdens skull.
 
Sv: Foderhäst kostnad?

Jag, som är fodervärd, räknar med samma kostnader som om jag hade ägt hästen själv bortsett från inköpskostnaden förstås.

F d foderhästen kostade mig i snitt 3500kr per månad. Då betalade jag inte försäkringspremien. Nya foderhästen som jag får hem i slutet på oktober kommer kosta mig ca 4000-4500kr och då kommer jag betala även försäkringspremien.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 522
Senast: Spike
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 730
Senast: Nepenthe
·
Ridning En familj i mitt stall har köpt en ny liten C-ponny, barnet är 8 år (har ridit sen hon var 4/5 år) och har haft världens snällaste...
Svar
9
· Visningar
1 822
Senast: Nordx
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 687
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp