Foderhäck.

CK

Trådstartare
Har suttit och surfat runt för att investera i nån ny foderhäck. Stötte på denna, som vid första anblicken kan se trevlig ut.
Men, det är 9 cm mellan spjälorna, alldeles lagom för att få in en hästhov?
Jag gissar att den vare sig är lämplig eller tillåten enl länsstyrelsen?

http://www.bukefalos.com/annons/details.php?id=7360
 
Sv: Foderhäck.

Jag tror inte de exakta måtten finns kvar löngre, men de gamla reglerna kan säkert användas som rekommendation:

stående galler < 25 mm eller 65-85 mm

liggande galler < 85 mm eller 160-200 mm eller > 450 mm
 
Sv: Foderhäck.

Inte så brett som 9 i alla fall. Och med tanke på att de lätt kan välta häcken när de kliar häcken (haha), så känns den rätt läbbig.
 
Sv: Foderhäck.

Måtten finns inte kvar längre av den anledningen att hästar har olika storlek på hovar och även huvuden/käkar som skulle kunna fastna i ett galler. Såklart kan man själv använda de gamla måtten ändå, de passar de flesta hästar.

Det som gäller nu är annars att man ska individanpassa alla galler, men har man en höhäck ute med galler så är det såklart svårt när många olika individer ska äta ur den.

Höhäcken på bilden verkar det dock som du skriver vara en risk att en häst kan fastna i, så den hade jag inte använt till häst.
 
Sv: Foderhäck.

blir ju en rättonaturlig vinkl för hästarna att äta från den =(
+ att den ser inte direkt stabil ut..minaponnysar hade behövt 5min sen hade domlistat ut att välter man den kommer man åt maten bättre..
 
Sv: Foderhäck.

Ser ut att bli en väldigt onaturlig ätvinkel för hästen om man har en sån där?
 
Sv: Foderhäck.

Det står att foderhäcken är gjord för hästar så varför skulle inte den vara det då till hästar (?)

Galler mått har jag ingen koll på tyvärr men ett tips är om du är rädd för att den ska tippa så kanske du kan sätta in stängselstolpat bredvid och sätta fast därifrån.

Ätställning kan man diskutera om...själv har jag tagit bort alla mina foderhäckar som var upphöjda just för att det blev en onaturlig ställning.

Men där bestämmer du helt själv hur du känner för det och vad du vill göra eftersom det är du som kommer att ha det, och ingen annan. :)
Ibland får man går på sin egen känsla.
 
Sv: Foderhäck.

Den kan mycket väl vara gjord för hästar, men det är inte säkert att den som gjort den är ens ytligt insatt i vad som kan vara riskfaktorer i samband med hästar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp