Foderhäck till småbalshösilage

_Runaway_

Trådstartare
Vi kommer i höst ha fri tillgång till våra ute i hagen. Vi använder småbalar hösilage som väger ca 40-50kg. Tidigare har vi lagt lunchmaten i lastpallar med kragar runt för att inte lägga det direkt på marken. Men nu när det ska vara ute dygnet runt vill vi gärna ha mer skydd mot nederbörden. Men vad fasen har man för foderhäck till en såpass liten fodermängd ändå?
 
Sv: Foderhäck till småbalshösilage

OM man bara ser till att de får äta tomt varje dag innan man fyller på nytt så funkar det bra att fortsätta ha det i pallkragelådor. Jag har haft det så flera vintrar på min lösdrift. Fördelen med hösilage jämfört med hö är att det inte är lika fuktkänslig eftersom det inte är snustorrt själv...
 
Sv: Foderhäck till småbalshösilage

Vi hade också bara pallar med kragar förra vintern och det funkade superbra. Som sagt bara man ser till att de äter upp innan man fyller på. Vi fodrade 2 ggr om dagen och oftast hann det ta slut emellan. Om det låg kvar skrapade jag ihop det och la överst igen om det var fräscht fortfarande. Om det var blött och slabbigt kastade jag det faktiskt.
 
Sv: Foderhäck till småbalshösilage

mars4-12_040_5043741e9606ee47ca003e99.jpg

Jag hade en sån här i hagen förra vintern. Lastpallar med fastskruvade pallkragar. I botten lade vi cementplattor.
Bilden är från första dagen då jag lade maten i pallkragarna. När de vant sig hängde jag småmaskiga nät med fodret i ringarna i taket.
Det var smidigt för jag kunde förbereda kvällen innan och fodret räcket hela dagen.
 
Sv: Foderhäck till småbalshösilage

La ni cementplattorna i pallen då? Funderade också på nåt liknande men var lite rädd att dom skulle blåsa eller knuffas omkull. Berätta gärna hur ni löste det och lägg gärna upp en bild till :)
 
Sv: Foderhäck till småbalshösilage

Vi skruvade ihop pallarna för att få lagom höjd. Skruvat fast pallkragarna. Cementplattorna ligger "löst" i och trots att unghästarna mekar med det mesta så har det inte varit några problem.
Har fler bilder men inte på nätet, PM:a mail så kan jag maila flera bilder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 959
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 773
Senast: warg
·
Lantbruksdjur Vi har 4 st stutar, alla blir två år i sommar/ höst. En av dessa driver oss till vansinne... Så fort vi kommer ut på gården så råmar...
Svar
4
· Visningar
1 593
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp