Foderfunderingar..

Lenis

Trådstartare
Blev "pålurad" ;) en provpåse foder av en snäll dam i en zooaffär för att om inte annat ha som godis till valpis.

Fodret heter Orijen och består av 75% animalier (kyckling, gås, fisk & ägg), 25% frukt & vegetabilier & därmed inga sädesslag alls. Det låter vettigt i mina öron, för i det vilda kilar ju inte coyotes & vargar in å knaprar havre när de kommer åt.. Vad jag utröner av innehållsförteckningen låter det bra & visst priset är rätt högt men till en chihuahua blir det ju ändå så minimala mängder att lägga ut :angel:

Valpis har lite svårt att tugga det då det trots det är valpfoder är yttepytte för stort för honom, men han gillar det skarpt & får i sig det ändå. Just nu ger jag honom kanske 5 såna bitar per mål i resten av hans Royal Caninefoder, som han äter men inte alls tillräckligt enligt tabellen.

Vad tror ni om det här fodret? Nån som utfodrar på liknande sätt? Nån som vill försvara sädesbiten i andra fodersorter? Jag tycker sånt här är sjukt intressant och är tacksam för synpunkter! :bow:

Sv: Foderfunderingar..

Jag tycker detta är ett kanonfoder! Enda negativa jag kan komma på är väl att det tillverkas rätt långt bort (minns inte om det är USA eller Kanada?), men i övrigt har jag bara positivt att säga om det. Har många vänner som utfodrar med det och är supernöjda. Mina egna två hundar fungerar tyvärr inte på det och i slutändan är det ju ändå det man får gå på. Men tittar man bara "på pappret" hade jag tveklöst utfodrat med det.

Jag har funderat på att ge det till Råda, men prisskillnaden avhåller mig än så länge. Kan få RC genom jobbet billigt, och Orijen är precis dubbla priset om jag byter. Om hon skulle sluta fungera på RC byter jag. Nu får hon Orijen som godis...

Min äldsta har ätit det sedan augusti och det funkar utmärkt. Håller på att byta på den nye också. Visst är det dyrt, men jag vill inte proppa i mina hundar en massa skit som de inte ska äta. Så det är värt det. 13.5 kilo räcker i 1.5 månad för en hund i 25-kilosklassen. Odch å ger jag lite mer än han egentligen ska ha.

Senast ändrad:

PÅ deras hemsida står det att man ska byta direkt om man vill ge det som foder & inte fasa över.. Är lite fundersam dock, brukar alltid vara försiktig med sånt.. Vad tror ni?

Jag byer inte direkt i alla fall. Snarare riktigt långsamt. Sirius har så känslig mage, så jag vande in över en månad. Den nye tänker jag blanda foder tills hans gamla säck är slut. Men det funkar skert om man har en hund med "bra" mage.

Har läst det här på ett annat forum:

....ja jag har hört fler och fler som inte kör med orijen längre..... i början funkar det bra men hundarna skiter som elefanter, efter ett tag blir dom känsliga i magarna mot annat än orijen, till slut så kollapsar magsystemet helt och dom får diarreer som inte slutar förrän dom byter foder.... låter inte helt bra tycker jag, väldigt många har mailat till orijen och dom får bara till svar att dom vet om problemet.. kanske det är för mycket proteiner och konstiga örter i maten? sen är ju potatis inte bra för hundarnas matsmältning direkt, dom har svårt att smälta stärkelsen i potatisen.... ibland är det inte bra för hundarna hur bra det än verkar på papperet.....

Hur vida ovanstående stämmer har jag ingen aning om för jag har aldrig testat Orijen som foder utan har enbart haft det som godis, och alla foder kan ju inte passa alla hundar. Det är väl bara att testa och se om det funkar för just ens egna hund :idea:

Det är helt klart ett bra foder! Speciellt för katter som inte kan/har svårt för att bryta ner spannmål. En hund har inga problem med det (vissa undantag såklart) och det är därför det finns i hundens foder annars.

Vi brukar säga att det är "lugnt" (beror på hur känlig hund man har) att byta mellan två foder som håller hög kvalitet på en gång. Att byta från ett foder med hög kvalitet till ett med dåligt brukar behöva en del invänjning.

Att det tar lång tid att vänja in hundarna på Orijen och att de eventuellt blir känsliga mot andra foder ser inte jag som särskilt konstigt eftersom Orijen skiljer sig så markant från andra foder. Men som sagt, i slutänden är det ju alltid individuellt hur en hund fungerar på ett foder.

Jag har tittat lite på det, och jag tror att det skulle passa min hane alldeles utmärkt. Tiken skulle antagligen bli smällfet av det dock.
Men eftersom båda funkar jättebra på RC, så kör jag på det. Dom har fri tillgång, så det känns mest krångligt att ha olika foder om man inte måste.

Jag kan bara rekomendera MAGNUSSONS det är ett toppenfoder och det innehåller dessutom inget köttmjöl,vilket jag tycker e jättebra.
Min hund som var svår att få upp hullet på plus att hon inte ville ha mat,tycker om det här och är jättefin i hull och päls.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka