Foderförslag till katt som kräks?

Rimfaxe

Trådstartare
Vår ena katt, en Helig Birma, har under hela sin levnadstid (3 år) kräkts ovanligt mycket. Hon har hela tiden fått Royal Canins mat, först Indoor, nu får katterna Outdoor pga att de är något underviktiga, särskilt Birman.

Nu läste jag i lite äldre inlägg, att det finns fler katter som kräks mycket. Vår Birma kräks upp hårbollar titt som tätt, men det är förståeligt med all päls. ;) Däremot har hon också alltid kräkts upp vanliga spyor, dvs torrfodret. Hon är inte glupsk, snarare kräsen. Hon har sedan vi fick henne haft svårt att dricka vatten, hon har ofta hostat en del efteråt, ungefär som hon satt i halsen. Någon sade att det kan bero på för trång strupe, men inte mer än så.

Har ni förslag på vad för kattfoder vi kan prova att använda, om det nu är så att Birmans mage är känslig? Det är inte kul med spyorsom legat några dar och torkat in så att fläckarna inte går bort. :(

Låter inte normalt. Ta katten till veterinär först för att utreda ev. magproblem. Har hon känslig mage så är det inte så lyckat att utsätta henne för diverse foderbyten.

Jag har upptäckt att det är ganska vanligt att katter som äter torrfoder kräks ofta dvs det handlar inte om hårbollar. Min äldsta katt kräktes lite av och till när hon fick torrfoder och enligt en amerikansk veterinär jag har kontakt med så är det ett känt problem att många katter som äter mycket torrfoder kräks mer eller mindre regelbundet. En förklaring kan vara att katten inte tuggar torrfodret ordentligt då kattens käkar inte kan utföra typiska tuggande/malande rörelser och därmed kan torrfoderknaprande te sig onaturligt för en katt eller rent av orsaka obehag.

Jag tycker att du bör börja med att fasta katten ett dygn. Ge sedan nötfärs blandat med äggula och morotspuré. Om katten inte kräks introducera lite, lite torrfoder i taget. Börjar hon kräkas, ta bort torrfodret.

Man kan med fördel ge en katt enbart burkmat eller hemlagad mat. Torrfoder är inget måste och enligt mig inget man ens bör ge sin katt.

Specifics burkmat är väldigt bra, likaså MJAUs burkmat.

Kan tillägga att min katt som tidigare kräktes relativt ofta inte har kräkts en enda gång sedan jag började ge hamlagad mat, ta i trä. :angel:

Ja, det låter faktiskt ganska vettigt det du skriver. Katter har ju huggtänder, inte samma slags tänder som t ex vi människor och hästar t ex. Katten verkar inte må dåligt i övrigt, men min sambo berättade att han idag hittade hela bitar torrfoder i spyorna, så att hon inte tuggar maten ordentligt kan helt klart vara en anledning.

Jag funderar på om man kanske kan göra som med hundmat, fylla upp lite torrfoder i en skål och så slå över lite varmt vatten och låta det dra, sedan utfodra? Men i och för sig, så beror det väl lite på hur kräsen katten är, en del katter vägrar kanske äta detta. ;)

Vi ska testa att låta katterna vara utan mat ett dygn, som du föreslår, och så ge den mat du rekomenderade och låta de få den under en period och se om kräkandet upphör.

Man kan ge uppblött torrfoder men då bör man tänka på:

- Uppblött torrfoder är inte längre "torr"foder. Man bör behandla uppblött torrfoder som vanlig färsk mat, dvs den bör inte stå framme långa stunder, högst 30 minuter.

- Torrfoder är ju "koncentrerad" mat och blöter man upp den späder man ut maten och katten måste äta en större mängd mat än den är van vilket kan göra att den kanske inte orkar äta upp den mängd som krävs (100-150 g uppblött torrfoder istället för 50 g torrfoder) vilket leder till att den inte får i sig den näring den behöver. Väljer man att ge uppblött foder är det lämpligt att komplettera kosten med näringsrik mat, t ex kött, rått eller kokt, eller lättast är bra burkmat.

Hoppas det blir bättre med kräkningarna.

Det där med att kattens käkar inte är gjorda för att tugga vet jag inte om jag håller med om. Min huskatt tuggar i sig sina byten, inte sliter.

Det där med att kattens käkar inte är gjorda för att tugga vet jag inte om jag håller med om. Min huskatt tuggar i sig sina byten, inte sliter.

Katten saknar väl molarer (kindtänderna hos människan tex, jag har inte sett såna hos min katt i alla fall) så de kan inte mala ner födan. Det är väl det man menar när man säger att de inte är konstruerade för att tugga.

Stämmer bengibollen. Skulle kanske uttryckt mig klarare. Torrfoder ät mat som skall "malas", för det krävs en tanduppsättning som katten inte har, det krävs även att käkarna kan röra sig i sidled vilket de i normala fall inte kan.

En katts bett är utformat som en sax så när katten slår ihop käken maler den inte, den skär. Får de tillräckligt stora bitar mat håller den i matbiten med tassarna och sliter isär biten till mer hanterbara bitar.

Så ger man en katt torrfoder eller vanlig burkmat kommer man definitivt inte få se något slitande då det inte behövs för den sortens mat. Ger man dock katten en stor bit rått kött kan man få se just det beteendet.

Liknande trådar

Övr. Katt Sista augusti tog jag emot en omplaceringskatt. En Helig Birma på snart 8 år. Hon har FORL och har fått dra ut en del tänder så hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
20 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka