Foderanalys

Sv: Foderanalys

hahaha, nej jag skrev fel....nu har jag suttit här och tänkt men jag hittar inte ordet =)

hur tar man reda på hur mkt havre/betfor man ska ge sin pony, hur räknar man?

Foderstat

FODERSTAT där hade jag ordet. jag vet inte vad jag tänkte på när jag skrev analys men men iallafall ngn som vet hur man räknar ut vilken foderstat en häst ska ha???

Sv: Foderstat

Man börjar med att ta reda på ungefär vad hästen äter idag (bästa sättet) alternativt går efter tabeller som ungefär uppskattar vad hästen bör få i sig.

Sedan tar man ett bra grovfoder och försöker få till en bra foderstat till hästen utan att blanda in kraftfoder. Går inte det (dåligt balanserat grovfoder eller låga värden) får man lägga till ett kraftfoder som kompletterar de brister som grovfodret har.

Man kollar hur mycekt hästen väger, hur mycket man rider, vad man tränar och vilken nivå hästen fysik ligger på.

Något som oxå är bra är att göra en höanalys så man vet vad det är för kvalitet på höet/ensilaget.

Sen är det bra att läsa på om olika slags kraftfoder.

skicka ett Pm om det är något mer du vill veta!:D

Tack så mycket för ditt svar på mitt inlägg, men jag har räknat foderstater åt mig själv och andra så pass många år nu att jag tror jag klarar mig själv....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Raderad medlem 148240
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 268
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka