Foderallergi

• Övr. Djur
  • Trådstartare Trådstartare Fjunet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 858
F

Fjunet

Mitt nya tillskott till flocken är sjuk :( Misstänker foderallergi. Någon som har haft en fågel med det? Tyvärr så verkar det som om hon låtit fjäderplockandet bli en vana också :cry:

Nej vad tråkigt! :( Nej jag har aldrig haft en fågel med foderallergi, hur yttrar det sig?

Så vitt jag vet är foderallergi
ovanligt hos fåglar.
Fjäderplockning beror nog troligare
på bristsjukdom eller psykiskt.

Hon har fler symtom än fjäderplockning. Enligt veterinären så var dock chansen för foderallergi ganska stor.

I min fågels fall så blir hennes avföring väldigt mörk när hon äter fröblandningar. Pga av den förmodade allergin så får hon klåda, vilket gör att hon plockar sig. Hon är pigg i övrigt, men putsar sig ovanligt ofta och sover ofta (korta stunder, då med två ben på pinnen). Trots att hon levt på endast frön och hirskolvar och knappt fått komma ut så är hon undernärd. Har gett henne hirskolv och pellets, och redan nu märker jag en skillnad (var ett par timmar sedan jag tog bort fröblandningen) :bump:

Att dom plockar fjädrar kan bero på massor av saker. Den vanligaste orsaken är att fågeln är uttråkad.

Varför misstänker ni foderallergi???

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
661
Senast: Jeps
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 238
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 354
Senast: ildiko
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
531
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka