S

Sanna4

Hej. Jag måste fråga, ja har en häst som blir stirrig av havre vi bestämmde oss för att ge honom korn istället och han blev genast mycket bättre. Vi ger honom nu 8 kg hö, 3 l korn kross , ca 2 dl betfor och 500 g av en musli från st hippolyt (innehåller alla mineraler och vitaminer). Nu senaste gången vi fick muslin levererad så påstod tjejen som kom med de att korn var farligt för hästa och att ja skulle få en helt annan häst om ja slutade med kornet. Stämmer detta? Menar hon då att hästen (på ca 500kg) enbart ska äta 500g musli /dag + Hö.? Han rids vaje dag mer eller mindre. Sen har ja läst lite här bland fodret och de pratas om att man ska ge hästar med stor mage mer protein. Min häst har alltid fått samma mängd foder och rids ungefär lika mycket som alltid men jag tycker att han har fått lite mage. Vi har väldigt dåligt hö i stallet i år kan de bero på de?:confused:
 
Sv: Foder

Vad är det för häst? Hur stor?
Hö analys?
 
Sv: Foder

De är en welsh cob vallak på 10 år. Han är ca 1,55 och väldigt grov.
och vi kan inte ta hö-analys för de är taget från många olika fält.
 
Sv: Foder

8 kg låter lite..

Om du har dåligt hö, hur vet du att han får tillräckligt nu?

Visst skulle han klara sig på 500 g müsli, o du har ett bra hö.

Det är inte så att du ska byta kornet mot lucern?
 
Sv: Foder

Vet att det finns hästar som är känsliga mot korn, men funkar det bra på din så ser jag ingen anledning att sluta ge det.
Har själv fodrat med korn i många år till olika hästar och dom har alla fungerat bra på det.
 
Sv: Foder

Jag fodrar alla mina hästar med kornkross och de mår utmärkt av det. Finns många olika "läror" inom detta precis som inom alla andra delar av hästvärlden. Jag tycker du ska utgå ifrån hur du tycker att din häst mår och fungerar - verkar han nöjd, pigg och glad? Isåfall tycker jag att du ska fortsätta fodra med kornkross.
Däremot håller jag med tidigare skribent om att mängden hö låter väl lite. Utgår nu ifrån att det är hö och inte hösilage. Jag skulle nog ge mer hö att tugga på, framförallt om du anar att det är lite dåliga värden i det. En 10-12 kilo låter rimligare tycker jag.

/Nixehen
 
Sv: Foder

Jag fodrar alla mina hästar med kornkross och de mår utmärkt av det. Finns många olika "läror" inom detta precis som inom alla andra delar av hästvärlden. Jag tycker du ska utgå ifrån hur du tycker att din häst mår och fungerar - verkar han nöjd, pigg och glad? Isåfall tycker jag att du ska fortsätta fodra med kornkross.
Däremot håller jag med tidigare skribent om att mängden hö låter väl lite. Utgår nu ifrån att det är hö och inte hösilage. Jag skulle nog ge mer hö att tugga på, framförallt om du anar att det är lite dåliga värden i det. En 10-12 kilo låter rimligare tycker jag.

/Nixehen

Håller helt med Nixehen, 8 kg är på tok för lite, särskillt om höet är dåligt.
Kornkross har jag fodrat olika hästar med i år, och har inte haft problem med detta, så fortsätt du med det. :rofl:
 
Sv: Foder

Okej tack för svar nu vet ja att ja inte ska sluta med kornet iaf. Han mår prima, men som sagt tjejen som sa att de va farligt påstod att han skulle ha ont i magen, vilket ja inte har märkt :crazy:. Mer hö säger ni :) men om nu höet är dåligt hjälper de att ge mer blir de inte bättre om man ger lusern i så fall? Eller halm från något annat stället så han får tugga lite mer? Han håller vikten men har som sagt fått lite rundare mage enbart, vilket ja tycker är lite lustigt då han har varit ganska svår född.
 
Sv: Foder

Höt är "dåligt" skriver du, vad mer exakt menar du med det? Är det dammigt? eller vad? För näringsmässigt kan du ju inte säga att det rä dåligt utan analys.
Hur ser hästen ut i hull o mukler?
Korn är ett relativt svårsmält foder, innehåller mkt stärkelse som kan vara svårt att bryta ner.
Själv rekommenderar jag aldrig korn som enda kraftfoder åt häst, jag fick l'ära mig tidigt att kornet aldrig får överstiga 25% av den totala kraftfodergivan. Det har givetvis kommit nya rön sedan dess, men jag står ändå fast vid det.
Har du en svårfödd häst så skulle jag hellre rekommendera Lusern.
 
Sv: Foder

Höet är dammigt, vi har fått slänga massor med balar för att det är mögligt.Det luktar nästan ingenting (hö brukar ju lukta gott). Jag står i ett kollektiv stall där de är omöjligt att köpa in enget hö då de inte finns plats för de så vi har ett litet dilemma med de. Hästen är väl musklad och har varit svårfödd men håller nu sin vikt. Menar du att ja ska byta ut allt kornet mot lusern?
 
Sv: Foder

aj de där lät lite väl hemskt de finns ju fina balar också och vi slänger allt som är dåligt.
 
Sv: Foder

Säd av vilket slag som är inget optimalt foder till hästar egentligen. Korn är sämre för dem än havre, speciellt om ma ger större mängder. Därför bör man basera sin foderstat på hästvänligt foder, grovfoder, tillstörsta delen. När det inte räcker kompletterar man med kraftfoder i den mängd som behövs.

Så du bör äka mängden grovfoder till din häst. Även lusern räknas som grovfoder. Så om du fortfarande ger 8 kg hö så kan du get ett par kilo lusern till detta. Då är det möjligt att du inte behöver någon kornkross alls. Men du kommer att behöva betydligt mindre och med det minskar också risken att din häst får problem med magen. Man räknar från veterinärt håll att 40 -60 % av svenska hästar har magsår p g a stress och/eller felaktig utfodring. En häst kan ha magsår utan att det syns på den, det upptäcks när man undersöker magsäcken.
 
Sv: Foder

ja inte tänka mig att de inte märks om en häst har magsår, de blir säker minder sammarbetsvilliga osv de lär märkas om man känner sin häst vill säga. luser får vi prova, glömde säga att han får foderjäst också de kanske inte har med saken att göra men men :P Men halvera kornet och lägga till lusern :)
 
Sv: Foder

Det märks inte i sina lindrigare former. Först när det har blivit lite allvarligare. Kan tillägga att man räknar med att över 80% av alla nyfödda föl får magsår. På grund av stressen att födas och det märks inte på dem heller.
Det behövs gastroskopi av magslemhinnorna för att upptäcka lindrigare fall. Vilket visar sig med rodnad eller sår.
 
Sv: Foder

För att undvika svåra luftvägsproblem av dammigt hö så ta och vattna höet ordentligt innan du ger.
 
Sv: Foder

Det är är lite off topic, men om ni är många som är med och delar på grovfodret, finns det ingen möjlighet att satsa på silage istället?

Lättare att förvara (utomhus), dammar inte, i vissa områden betydligt lättare att få med vettiga näringsvärden (i förhållande till hö). Kan också vara billigare.
 
Sv: Foder

I mitt jobb kommer jag i kontakt med många travtränare. Flera av dem har upplevt att de hästar som blivit heta av vanlig havre har blivit mycket bättre när de gått över till svarthavre.
Svarthavre innehåller förvisso mer energi och fett än vanlig havre men på grund av den höga fiberhalten i havren får de flesta hästar inte samma energitoppar som hos vanlig havre. Det tar längre tid att bryta ner svarthavren och hästen blir mer uthållig och energikurvan mer utdragen. Kan jämföras med varför vi människor hellre bör äta grovt bröd istället för vitt ungefär...
Det är absolut värt att prova om man har en tävlingshäst som kräver mycket energi men som inte riktigt pallar med vanlig havre.
Dessutom är fibrerna väldigt bra för hästens mage.
 
Sv: Foder

Vi kan nog inte byta till hösilage. många i stallet är emot de. fråga mig inte varför (hästfolk ni vet :angel:) Och frågan är om man vågar prova havre även om de är en annan sort eftersom han blir helt störd på de. Men ja har nog bestämt mig för att byta ut hälften av kornet till lusern och öka lite på höet så blir nog allt bra. Tack för alla svar :rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 761
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 302
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 068
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp