foder utan stärkelse annars karlledssprickor

travarnordis

Trådstartare
Nu ger jag snart upp med min stärkelse känslige häst :banghead:
Han är en nordis travare som reagerar på stärkelse och han får karlledssprickor då. Jag har provat enbart KRAFFT LUCERNPELLETS och enbart BETFOR tillsammans med lite multivit, yee-sacc och linfrö. Men han får karlledssprickor ändå. Ju mer jag smörjer och tvättar desto mindre sprickor får han.

Nu funderat jag seriöst på att bara fodra han med sojaolja (energi), soja i säck (protein), solrosfrö (enbart för att få upp lite fett i foderstaten), vit&min, men då saknas det i så fall FIBER, min fråga - räcker det med hö (torrt fint hö inne och fri tillgång ute, inge ensilage eller hösilage här) för att får upp de dagliga behovet av fiber? OM INTE - ska jag fortsätta med betfor (kanske att skölja av melassen innan fodergiva) eller ska jag satsa på speedibeet eller kvikkbeet ELLER något som heter alfa beet (från dodson & horell) ????

Är lite nyfiken på ett foder som heter Equsana Alfa Omega - kan det annars vara något till min häst?
 
Sv: foder utan stärkelse annars karlledssprickor

De flesta hästar klarar sig jättebra med ett hö som har rätt värden, så om jag vore du skulle jag ta bort alla tillskott och se om det blir bättre.

En tillräcklig högiva ger ordentligt med fibrer (förustatt att det inte är ett väldigt spätt, tidigt skördat hö) så såvida du inte ger enorma givor betfiber så tror jag det gör varken till eller från.

Även om höet har låga proteinvärden (antar det eftesom du ger proteintillskott) så jag hade tagit bort allt tillskottsfoder så här dags på året, det dröjer inte länge förrän det börjar komma gräs. :)
 
Sv: foder utan stärkelse annars karlledssprickor

Nu ger jag snart upp med min stärkelse känslige häst :banghead:
Han är en nordis travare som reagerar på stärkelse och han får karlledssprickor då. Jag har provat enbart KRAFFT LUCERNPELLETS och enbart BETFOR tillsammans med lite multivit, yee-sacc och linfrö. Men han får karlledssprickor ändå. Ju mer jag smörjer och tvättar desto mindre sprickor får han.

Nu funderat jag seriöst på att bara fodra han med sojaolja (energi), soja i säck (protein), solrosfrö (enbart för att få upp lite fett i foderstaten), vit&min, men då saknas det i så fall FIBER, min fråga - räcker det med hö (torrt fint hö inne och fri tillgång ute, inge ensilage eller hösilage här) för att får upp de dagliga behovet av fiber? OM INTE - ska jag fortsätta med betfor (kanske att skölja av melassen innan fodergiva) eller ska jag satsa på speedibeet eller kvikkbeet ELLER något som heter alfa beet (från dodson & horell) ????

Är lite nyfiken på ett foder som heter Equsana Alfa Omega - kan det annars vara något till min häst?

Hur vet du att den inte tål stärkelse? (Jag undrar mest)
Lucern kan innehålla stärkelse men det behöver antagligen inte göra det. Jag har gett min IRfånghäst massor av lucer. Hon har levt på det ibland och om det hade innehållt massor av stärkelse så är jag ganska övertygad om att det inte hade fungerat. Hon får lusernpellets utan melass eller annan tillsats. De Kraffts lusernpellets som säljs hemma hos oss innehåller melass. Det är ju inte samma sak som stärkelse men om hästen inte tål stärkelse så kan det vara så att den inte tål socker heller och då inte lusernpellets med melass. Betfor innehåller också melass. Min fångponny får lite urvattnad melass. Det finns en annan variant av betfor som består av betfibrer utan melass, ser nu att du frågar om dem. Det är kanske ngt att testa annars? eller att blötlägga mer och hälla av vattnet?

Annars är sojaprotein och olja (vilken som helst bra alternativ till foder utan stärkelse. Om du är ute efter fibrer så är ju halm (utan fyllda ax) ett bra alternativ. Jag ger det till min ponny. Då vet jag att hon alltid har ngt att pyssla med/äta och som då inte innehåller socker eller stärkelse.
 
Sv: foder utan stärkelse annars karlledssprickor

Hur vet du att den inte tål stärkelse? (Jag undrar mest).

Jo det hela började när jag gav honom havre och korn och jag vet sen tidigare erfarenheter att många hästar reagerar på stärkelse och jag har provat mycket färdigfoder som spannmålihar varit ångkokt osv osv så jag är helt enkelt lite insnöad på att han är allergisk på stärkelse. Min tanke har slagit mig att det kan vara något annat ja och jag har funderat på att byta lucern sort och betfor sort men det är lite svårt att få tag på "udda" sorter här där jag bor. Och jag har också tänkt att sluta helt med kraftfoder bara för att se sen vad han kan ev reagera på, så han får läka ut i karllederna.
 
Sv: foder utan stärkelse annars karlledssprickor

Det kan ju vara så att han reagerar på socker också.
Jag vet inte om det går att jämföra men en av våra hästar, ett varmblod, hade i flera år problem med mugg. Dessa problem försvann när jag gav honom lusern utan melass.
 
Sv: foder utan stärkelse annars karlledssprickor

Tanken att han inte tål socker har också slagit mig.
Jag är öppen för fler allergi-förslag :-)
Sen en annan tanke - kan det vara skillnad på sommar och vinter? Att han typ har nå "våteksem"? För förra sommaren klarade han sig helt från dom men hade inge kraftfoder heller då pga gaffelbandskada så han tjocka sig bara på gröngräs då
 
Sv: foder utan stärkelse annars karlledssprickor

Hej!

De senaste 2 av mina hästar har inte tålt betfor. Vad det är de inte tål vet jag inte, jag har bara märkt att den ena vart skogstokig och bockade och den andra blev dålig i magen.

Så betfor kan absolut vara en källa till problem.

/Lavinia, som helst ger sin häst endast silage
 
Sv: foder utan stärkelse annars karlledssprickor

Så betfor kan absolut vara en källa till problem.

Absolut! Tanken har slagit mig men jag känner mig också tveksam eftersom han fortfarande fick karlledssprickor när han enbart fick lucern. Men är det melass i lucern och han är typ "diabetiker" så är de inte konstigt om han reagerar även på det.
Därav vill jag ge honom något helt annat.
 
Sv: foder utan stärkelse annars karlledssprickor

Lucern utan melass? Finns ju flera som inte tillsätter nåt sånt.
 
Sv: foder utan stärkelse annars karlledssprickor

Måste han få tillskott då?

Förlåt att jag tjatar, men det framgår inte varför du vill testa andra fodersorter eller varför du valt att ge de du ger. :)

Varför jag vill testa andra sorter? Det tycker jag att det framgår ganska tydligt eftersom han får karlledssprickor utav det han får nu, och det är ju ett allergi-tecken.
Varför jag har valt att ge honom det jag ger nu - jag måste ju prova mig fram till en lösning som passar min häst, sen försöker jag via denna sida fråga om tips hur övriga har gjort för fot är nog inte bara min häst som är känslig mot vissa saker.

Hoppas du förstår bättre nu :p
 
Sv: foder utan stärkelse annars karlledssprickor

Lucern utan melass? Finns ju flera som inte tillsätter nåt sånt.

Hur menar du då/hur tänker du? Menar du att det finns flera olika ÖVRIGA kraftfoder utan melass som tillsats eller menar du att det finns lucern utan melass? För ja det finns något som heter spannex men det är bara ett gräs-och klöver pellets, inget lucern...
 
Sv: foder utan stärkelse annars karlledssprickor

Det jag tror pinky är ute efter är om du verkligen behöver ge hästen något annat än grovfoder? De flesta hästar behöver inget kraftfoder. Det som är vanligast att man behöver komplettera med är protein.

Finns flera sorters lusern som inte har nån melass tillsatt. Finns hackat strå och pellets. Kvarnbyfoders lusernpellets innehåller ingen melass.
 
Sv: foder utan stärkelse annars karlledssprickor

Han tävlas inom trav, så jag vill bara hjälpa han. Och jag gör inte höanalys på mitt hö för det är taget på flera olika marker där även plöjningen är olika = kan behöva ta flera analyser = dyrt.
 
Sv: foder utan stärkelse annars karlledssprickor

Jag hade absolut börjat med att utesluta socker. Socker är boven i många foderrelaterade drama.

Bort med lusern som innehåller melass, och absolut bort med betfor. Lämpligen ersätts dessa med sockerfri betprodukt och lusern utan melass. En bra början, låt det gå några veckor för utvärdering.
 
Sv: foder utan stärkelse annars karlledssprickor

Om du misstänker att hästen är känslig för socker så är du tvungen att ha grovfoder med analys. Visst hö/hösilage kan innehålla massvis med socker.
Du skulle kunna prova att blötlägga höet för det lakar ut en del socker, för att se om det blir någon förändring.

Samma sak med fiberinnehållet men det går att se på ett ungefär. Är det grova strån så är det oftast mer fiber men är det tunna/fina, tidigt slagit så är det sämre.

Sen tycker jag att om hästen tävlar så ska han väl ha en optimerad foderstat och det kan du inte få utan grovfoderanalys. Finns även en massa mineraler som skall vara i balans för att hästen ska kunna göra sitt bästa.
 
Sv: foder utan stärkelse annars karlledssprickor

Lucernpellets utan melass som är lucern!

Vitafor Lucern (Kvarnbyfoder) går att få levererat direkt hem om du köper minst halv pall (15 säckar)

Dangrönt (säljs på Citygross)
 
Sv: foder utan stärkelse annars karlledssprickor

Sluta att famla i blindo, lägg alla pengar som går åt på olika kraftfoder och fodertillskott på ett analyserat grovfoder som täcker hästens behov. Du måste börja från noll och sedan lägga till eller ifrån för att få reda på vad som orsakar problemet.

Du kan få lika många olika förslag som inlägg här på Buke men så länge du inte vet vad som orsakar problemet kan du hålla på och prova i en evighet och ändå inte vara säker på vad det var som orsakade det. Samtidigt slipper hästen utstå en massa experimenterade som kan rubba tarmbalansen om du slutar gissa ;).

Vänligen
Rolle
Islandsfullblod som får vara hästar så mycket det går:D
 
Sv: foder utan stärkelse annars karlledssprickor

Hur menar du då/hur tänker du? Menar du att det finns flera olika ÖVRIGA kraftfoder utan melass som tillsats eller menar du att det finns lucern utan melass? För ja det finns något som heter spannex men det är bara ett gräs-och klöver pellets, inget lucern...

Jag menar lucern utan melass eller andra tillsatser. Kvarnbyfoder t.ex. Dangroent har också utan.
 
Sv: foder utan stärkelse annars karlledssprickor

Amen till Rolle.

Om din häst ska ha förutsättningar att prestera på travbanan är mitt råd att du börjar med att hitta ett bra grovfoder i ett tillräckligt stor parti så att du kan ge det kontinuerligt. Utan ett vettigt grovfoder i grunden spelar det ingen roll vilka kraftfoder du öser på med eftersom du inte har någon aning om vad hästen får i sig.

Steg två är att utreda om sprickorna är foderrelaterade eller inte. Hudproblem kan orsakas av en rad orsaker. Befinner du dig i mellansverige finns Kerstin Bergvall på UDS, hon är dermatolog i världsklass.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 208
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 840
Senast: orcide
·
M
Foder & Strö Har en 24-årig valack som just buköppnats (med gott resultat) och fått en bit av tunntarmen avlägsnad (pga ett lipom som snurrat sig om...
Svar
9
· Visningar
1 596
Senast: MissInterpreted
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp