Foder till unghästar i flock

G

Geggnir

Eftersom jag inte kan få ett svar på Islandshästforumet, då tråden anses ligga fel, så försöker jag lägga tråden här och hoppas därmed på att någon svarar.
Frågan är ju egentligen en foderfråga.
Eftersom det debatteras flitigt på islandshästforumet om lösdrift och hantering av unghästar så vill jag veta hur den unga hästens foderstat kan tillgodoses på ett tillfredsställande sätt då de går i storflock.
Visst är det lika viktigt för den äldre hästen med en korrekt foderstat men den är ju lättare att tillgodose då de äldre hästarna hanteras på ett annat sätt.
Jag menar nu inte sommarbete utan då unghästarna utfodras då det ej finns bete att tillgå under senhöst-vinter.
Det talas om fri tillgång till hö-ensilage men enligt min erfarenhet så innehåller aldrig varken hö eller ensilage alla mineraler hästen behöver.
Jag har räknat foderstater i flera år och analyserat mitt hö men det behövs alltid ett tillskott av mineraler bl.a. Vissa år som t.ex förra året var proteinhalten mycket låg på mitt hö och jag var tvungen att även ge proteintillskott.
Lösdrift i all ära och att hästarna mår bra av att som unghästar röra sig på stora ytor men jag har sett skrämmande exempel hos välkända islandshäst uppfödare.
Hästar som är magra och väldigt muskelfattiga,ryggar som takåsar, eftersatt hovvård och sårskador som ej upptäckts i tid.
Det pratas om daglig tillsyn om du lämnar din unghäst i storflock men det är verkligen en sanning med modifikation.
Mycket snack om ”trädgårdsuppfödning” om man väljer att ha unghästen hemma men om jag får välja så gör jag hellre det än ovanstående alternativ.
Vill gärna också ha synpunkter från er med annan ras än just islandshäst.
Moccis (med både unghäst och äldre)

Sv: Foder till unghästar i flock

Det talas om fri tillgång till hö-ensilage men enligt min erfarenhet så innehåller aldrig varken hö eller ensilage alla mineraler hästen behöver.
Ja, jag har samma erfarenhet. Men det är ju bara att fixa mineralkrubba i vindskydd/ligghall!

Dessutom har jag haft problem med rätt proteinmängd när jag hade lösdrift för unghästar. Då fodrade jag lucern hackad strå en fodring per dag. Portionerade ut strået i småhögar på backen till kusarna. Ibland får man även (till de yngsta) ge annat proteintillskott och helt enkelt binda upp och fodra dem enskilt en gång per dag.

//islandshästägare

Jag har iofs inte haft lösdrift i storflock men väl lösdrift i mindre flock respektive gemensambox på logen (där hagen ligger på andra sidan vägen, så de är inne på nätterna). Och sen ahr jag naturligtvis haft vanlig box-hästhållning också...

Vad det hela egentligen handlar om är att tillgodose det individuella näringsbehovet. Jag binder upp mina hästar (som inte står i box) en eller två gånger dagligen och ger dem individuellt anpassad mängd av lämpligt kraftfoder.

Har man växande unghästar i flocken är det ju än viktigare att höet man ger har högt proteininnehåll, när de har fri tillgång. Det blir ju svårare att komplettera med kraftfoder ju mindre protein det är i grovfodret...

Bara man har ett riktigt bra grovfoder med hög proteinhalt går det utmärkt att ha unghästar på lösdrift med fri tillgång. Men det går inte med vad hö som helst.

Den känsligaste åldern är före 12 månader. Man kan i princip läsa av grovfodrets proteinnivå på ettåringarnas ryggmuskler. Men det är ju säkrast att veta värdena innan man börjar fodra så man kan ge tillskott i tid liksom ge mineraltillskott efter grovfodrets värden.

Storbalar med lusernhö är bra komplement för flockar som har väldigt unga medlemmar. HH

Tyvärr glöms ofta hästar bort som går lösdrift och inte rids. De får grovfoder men ingen individuell anpassad foderstat. Den dagliga visitationen glöms bort.
Synd att man skaffar så mycket hästar att man inte hinner med dem eller att latmasken kryper fram när det är lösdrift.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 984
Senast: fleur
·
Foder & Strö Jag har haft min häst i ungefär 1½ år, men har haft honom på foder ända från början och har därför låtit fodervärden ta ansvaret för...
Svar
8
· Visningar
1 132
G
Träning Jag funderar mycket på vad ni som talar om "trädgårdsuppfödning" menar. Vill gärna ha ett uttömmande seriöst svar. Vad beträffar...
Svar
4
· Visningar
1 068
Senast: Silkisif
·
Foder & Strö Tänkte bara höra efter om en unghäst, säg modell liten häst 1-3år, klarar sig på enbart hö/hösilage -fri tillgång, och mineralsten, på...
Svar
3
· Visningar
791
Senast: Center
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur