L
linabergmer
Jag vet hur man räknar ut foderstater till vuxna hästar, men när man ska räkna ut till unghästar/föl ska man räkna med några speciella siffror då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
linabergmer skrev:Jag vet hur man räknar ut foderstater till vuxna hästar, men när man ska räkna ut till unghästar/föl ska man räkna med några speciella siffror då?
linabergmer skrev:vad är LYSIN?
linabergmer skrev:Finns den i något annat foder än havre?
marti130 skrev:Det är inte längre tillåtet med foderstater för enskilda hästar på foderforumet.
Dessutom kan man ALDRIG ge ett förslag om man inte har analyssiffrorna på grovfodret att utgå ifrån.
Jag kan ge dig så mycket hjälp på vägen att proteingivan ska vara 7*Mj för häst mellan 12-18 månader och från 18-36 månader ska proteinkvoten vara 6,5. Du ska även tänka på lysinkvoten. Lysin är den aminosyra som man måste se till att behoven fylls för, de övriga får man så att säga på köpet bara lysinbehovet är uppfyllt. Lysinkvot för unghäst från 12 månader är 0,5 dvs 0,5 gram lysin per Mj.
//marti
Havrens innehåll av lysin är 3,8% av råproteinet. Standardvärde är 87 gr smbrp/kg havre så då skulle det bli ca 3,3 gram per kg havre om jag räknar rätt (0,037*87=3,306) För korn gäller 3,5% och 0,035*90=3,15 gram/kg. Värdena på lysininnehåll är tagna från Plancks häfte "Hästen näringsbehov och fodermedel".cafu skrev:Hur mycket lysin är det då i havre resp. korn?
Alltså, hur mycket havre el. korn ska en unghäst ha för att uppfylla sitt lysinbehov?
cafu skrev:Hur mycket lysin är det då i havre resp. korn?
Alltså, hur mycket havre el. korn ska en unghäst ha för att uppfylla sitt lysinbehov?
Som lysinkälla är både soja och lucern bättre än havrelinabergmer skrev:Finns den i något annat foder än havre?
Det var så lite så...zeus skrev:Ville tacka Marti för svaret. Jag kör med den "gamla" foderläran kolla på hästens temprament, hårrem, hovar......... och analyserar inte mitt grovfoder, har aldrig funnits något behov av det. Ville ha några allmänna riktlinjer om utfodringar av unghäst, tackar så mycket!
Gronda skrev:Så man måste ge kraftfoder till sin unghäst för att täcka lysinbehovet? eller kan det täckas med enbart hö?