foder till unghäst

M

mooi

Skulle vilja ha lite tips på foder till min nyköpta treåring. Han kom in från rent sommarbete för 2 veckor sen och går fortfarande på gräs men inte dygnet om jag har hittills gett honom (börjat försiktigt efter 2 mån på bara gräs):
Morgon: 2kg hö och 0,5kg havre
Lunch: 2kg hö -inte just nu då han inte ens tittar på det
Eftermiddag: 2kg hö och 1 liter (blöt) betfor
Kväll: 3kg hö och 0,5kg havre

Hullet är normalt, varken tjock eller tunn.
Nu var jag iväg på träning/avcheckning hos min tränare igår och hon berömde köp av mycket trevlig häst. Vi kom överrens om att han förutom bättre kondition skulle behöva nåt mer energirikt foder så det är det jag vill ha tips om. Ökade på fodergivan till:
Morgon: 3kg hö och 0,5kg havre
Lunch: - (eftersom han inte äter det, kommer få lunchhö när gräset försvunnit mer)
Em: 3kg hö, betforen och 0,5kg havre
Kväll: 4kg hö och 0,5kg havre

Nu minns jag inte exakt men tror hö't hade 67 i smältbart råprotein.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint...
Svar
11
· Visningar
1 010
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 755
Senast: mackan
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 339
Senast: mily
·
Hästmänniskan Vet inte vart jag skulle publicera detta om det skulle vara under foder eller ej då det handlar om både själva fodergivningen och...
2
Svar
26
· Visningar
4 190
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp