Foder till storhäst!

Rubynight

Trådstartare
Jag håller på att leta foderhäst, jag har skaffat stallplats skulle man nog kunna säga. Och nu är min fråga..

En storhäst som är ca 1.60 i mkh och 7 år som står inne på natten, hur mycket ska man räkna med att han äter? Är det 10 kg? 15kg? 20kg?

Jag förstår att det är olika häst till häst och lite beroende på fodret osv. Tror det är ansilage dom kommer få. Hur mycket får din storhäst? hur stor är h*n?

Och hur länge räcker en 25kg fodersäck för er? vilket foder är det? (pellets, lucern, betfor osv)

Från en som undrar och vill lära sig, jag bugar för eran kunskap :D:bow:

Sv: Foder till storhäst!

Det beror helt och hållet på höets analys... (MJ, smältbart råprotein, torrsubstans mm.)
Det är inte ens säkert att din hästkommer behöva kraftfoder!

(min på 175cm äter bara hösilage - tränas 5-6 dagar i veckan... får lite betfor och mineraler i krubban för att alla andra får.)

Ta en analys på höet så vet du sen hur mycket mat den behöver!!

Minst 1,5 kg torrsubstans / 100 kg häst!

EX:
häst 600 kg
hösilage: 60% torrsubstans

1,5*6/0,6 = 15 kg hösilage per dag

Allt beror ju på analysen av grovfodret, hur mycket som behövs. Och om kraftfoder behövs också för den delen.

På förra stället så åt min häst (155 cm hög, ca 450-500 kg) ca 13 kg hösilage om dagen, samt 3 kg Krafft Grund.
I detta stall så äter hon 11 kg hösilage, och inget mer. Det är stor skillnad på olika grovfoder!

Finns det analys på ensilaget så kan du räkna ut hur mycket mat hästen ska ha. Finns gratisprogram ex Hippocampus. Då ser du om du behöver kraftfoder.
Min stora 1,75 får 14 kilo ensilage och lucern och havre. Gör åt drygt en av varje.
Den andra hästen 1,55 får 10 kg ensilage och lucern.

Jo jag vet att det beror på hö analysen, och jag ska be stallägaren om detta när jag flyttar dit. Min förra häst åt inte alls mycket, han var en d-ponny.

Men nu undrade jag lite hur det var för er osv. för jag har ingen häst än :p Men att räkna lite i föreväg är nog bra tänkte jag :angel::idea:

Men har ni 25kg säckar? ungefärg hur länge räcker dom? skriv vad ni ger dom osv. jag vill höra av fler männsikor :D

Tackar och bockar för era svar :bow:

den ena 25kg säcken räcker i ca 19 dagar
en annan 25kg säck räcker i ca 83 dagar
och sen den sista 25kg säcken räcker i ca 62 dagar

så det beror helt och hållet på vad man ger och hur mycket man behöver ge

Min betforsäck räcker i ca en månad krafften går de åt två i månaden och havrev ca 3 st.

nu ger personalen kraftfoder åt min häst. men då det är 25kg säckar vi får fodret levererat till stallet i så räcker Grund i 25 dagar och lika så Grön Pluss.

Min får
12 kg hö
1 kg grund
1kg grön pluss

Runt 20 kg hösilage á 2,35 kr/kg, fri tillgång på lusern strå och 3-4,5 kg Hippo Alfa (strax över 7 kr/kg) per dag. Då är hösilaget på fri tillgång, men åtgången utslagen över en månad. Till detta kommer betfor och riskli, men inte i några större mängder.

Grovt räknat så äter denna häst för c a 2500-3000 kr/månad.

Man får räkna med att de äter ganska mkt när det är ensilage ;)
Ju blötare silage desto fler kg kommer behövas.
Hur mycket som är mycket beror ju dock på individen.

Min häst - 163 cm sto, rids lätt/vilar just nu- får:

~21 kg silage, runt 60 ts. Är det blötare får hon lite mer, är det torrare får hon ett par kg mindre
½ liter soja
0,4 liter (torr)betfor
0,4 liter havre

Vet inte hur lång tid det tar för säckarna att ta slut eftersom jag har mätt upp det i dl och mängden har varierat under tiden säckarna varit öppnade.
Men jag brukar räkna på att köpa åtminstonde en säck kraftfoder en gång i månaden. (Blir väl lite mer sällan)

Sto 163, lättfödd, 10 år får ca 14 kg silage ( ganska torrt ) hon får också granngårdens havrefria musli ca 2 kg, lite betfor, mineraler och just nu b-vitamin. Sen har hon fri tillgång på halm då hon är en riktig tuggare.

som sagt, beror helt och hållet på analysen!

min får hösilage, torrt med bra värden: 13 kg per dag. detta täcker alla hans behov!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: spinxx
·
A
Hästmänniskan Då stallet på gården fixades finns det plötsligt plats för fler hästar. Jag har alltså för första gången inackorderingar. Eftersom...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 967
Senast: Gargoyl
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 994
Senast: Allegra
·
D
Foder & Strö Min häst är 18 år i år och är väldigt pillig med maten. Inte bara att han är kräsen utan behöver verkligen ro om man vill han ska äta...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka