foder till sto med föl

Z

Ziemona

Hej!
Är generellt rätt dålig på foder, då jag har hästar som överlever på luft i normala fall ;)
Mitt sto som har ett 8 v föl vid sidan är smällfet om magen, eller bukig. Hur man nu ska förklara det. Man känner knappt revbenen.
Fölet är i mkt gott hull, och stoet ger gott om mjölk.
Stoet har tidigare i livet alltid varit mkt lättföd trots sin storlek på 175 cm.
Nu tycker jag att hon börjat tappa runt ryggen, men hon har buken kvar.
Vad ska jag fodra med?
De går på ett ganska utätet bete, men det finns en del kvar. De får även hö av bra kvalitet. (ca 6 kg/dag)
Hade vet. här gällande en annan sak, som sa att hon var FET. Jag vill ju absolut inte mata henne mer då hon redan är som en boll, men det är ju inte bra om hon tunnar ut över ryggen.
Hjälp:confused:
 
Sv: foder till sto med föl

Många hästar blir ju mest bukiga av mkt hö och gräs. Och även av proteinbrist. Frågan är ju vad ditt hö har för värden? Om gräset börjar ta slut så kommer ju stoet behöva protein och det är ju svårt att veta om du behöver ge något extra när man inte vet riktigt vad hon får i sig genom höet. Om jag var du hade jag kollat hur värderna är i höet. Ett digivande sto behöver ju mkt stora mängder energi och protein för mjölkproduktionen. Behovet nu är ju nästan det dubbla mot när hon var högdräktig. Tror du inte att höet räcker till för detta bör du kanske överväga att stödfodra med ett kraftfoder för att kompensera bristerna. Mitt digivande sto har tex behövt Krafft protein och ett müslifoder för avel, trots tillgång till gräs och hö. Men som sagt är det svårt att ge dig ett svar när man inte vet höets värden eller hur hon ser ut. Rids hon i vanliga fall så får man ju även tänka på hur mkt ryggmuskler de då kan tappa när de bara går.
 
Sv: foder till sto med föl

ditt sto går in i den period när hennes extrabehov pga digivningen är som allra störst. Jämfört med hennes normala underhållsbehov är hennes energibehov nu dubbelt så stort och proteinbehovet är tredubbelt så stort!
Att hon tunnar ur över ryggen beror på att hon äter för lite proteiner.
Har hon kvar hull över revbenen så kanske det räcker om du lägger till proteinkoncentrat av något slag (t.ex krafft protein eller kvarnbys proteinmineral) i lämplig mängd, börjar hon tappa hull också, så lägg gärna till lite lusern också.
 
Sv: foder till sto med föl

Tack för hjälp:)
Egentligen är det mycket logiskt det hela.
Hon har precis så att man kan känna revbenen, men inte speciellt mycket. Tror jag upptäckt det i tid.
Har idag köpt hippo grow breed, som jag tänker ge 2 kg/dag, luzern hack som jag tänker ge 1kg/ dag samt då 6 kg hö. Vill inte ta i för mkt heller såhär i övergången. Låter detta rimligt?
Höet är i god kvalitet, men inte kollat eftersom att vi bara köpt detta parti som ska räcka fram tills vi kan börja ge höstens hösilage som vanligt igen.
Hoppas bara att bukigheten kan ge med sig lite, inte så snyggt. Hon ska ju stambokföras om ett par veckor, men det måste ju vara bättre att hon är lite i överhull än mager iallafall.
 

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Mia_R
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
973
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 771
Avel Ställde fråga på foder, men inget svar alls där så jag provar här där ni har stor erfarenhet av avel. (jag har bara fått detta enda föl)...
Svar
12
· Visningar
1 012
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp