Foder till shettis efter hård träning.

Skreppur

Trådstartare
Mitt shetlandssto (106cm, ca 250kg) följer regelbundet med mig 2-5gr/vecka på långa jogging/spring/promenader (dock inte under vintern pga min astma). Nu såfort råkylan har försvunnit har jag planerat att hon och jag ska börja komma iform igen. Hon bokstavligen älskar att springa bredvid, längelänge i skog och grusvägar. När vi är klara är hon alltid lika spralligt pigg men genomsvettig.

Behöver hon något slags fodertillskott direkt efteråt eller klarar hon sig? Behöver hästar (precis som vi) äta direkt efter träning för att kunna få ut det bästa möjliga av träningen?

Ponnykrafft kanske? I vilken mängd?

Nu när det är så satans kallt får hon fri tillgång på hö samt mineraler, vitaminer och morötter.

Sv: Foder till shettis efter hård träning.

Jag springer också med mina pållar, jättekul! De älskar det! :D Och så är det ju bra för en själv också...:rofl: Kan du inte köra henne på vintern? Tänkte så att hon får röra sig ändå, utan att du anstränger dig? :idea:
Tror inte du behöver något tillskott, så länge näringsvärderna är rätt i grovfodret. Tänk på att de där små ponnierna är ju väldigt känsliga och kan lätt bli sjuka om de får i sig för mycket. Det viktigaste är ju att hon får de mineraler och vitaminer som krävs. Jag ger aldrig mina hästar kraft 1h före och efter hård träning, då de kan få kolik av detta. Om de har svettats mycket så ger jag extra salt (vanligt som vi människor använder) i vattnet eller i betforn, för även om de har saltsten så täcker inte detta saltförlusten.

Tack för svar! Då vet jag =) Hon är bara grundriden (till på köpet avskyr hon barn, lyckat) och tyvärr inte inkörd, nyligen påbörjad ioförsig. Tömkörd och satt för vagn, måste hitta någon mer kunnig som kan hjälpa mig med resten nu bara. Vi har ju Opal Vikings ägare någon halvkm ifrån oss, han har en massa trevliga travbanor som jag tänkt tjyvlåna -vissel-

Men visst är det trevligt att springa med dem? Förra sommaren sprang jag i 2h varannandag och fick bäst konditionstest i klassen, alla frågade huuur jaaaag lyyckades. Hemligheten, shettis. :angel:

Klurigt när man joggar uppför branta skogsbackar bara, då blir hon ju så saotans pigg och ska bocka och busa hela tiden :rofl:

Vad är det för shettisar du har?

Senast ändrad:

Nja, jag har inga shettisar, har en korsningsponny (b-ponny) och en welsh mountin. Den första ponnyn har vi och kör, och den andra fyller två i sommar, har haft henne ca 3 månader och hon var inte direkt hanterad när vi tog henne, men henne ska jag också köra in sen :) Tycker att du gör helt rätt som säger att du behöver hjälp av en kunnig person, om man är osäker ska man inte göra det själv.
Men det är som sagt jätte kul att springa med dem, perfekt träning! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka