Foder till krubbitare

athena

Trådstartare
Min krubbitare har nu kolik för första gången (har haft henne ca ett år). Hon har krubbat väldigt lite fram till de senaste två veckorna, då hon har bitit "mycket", i mina ögon sett iaf.

I morse hade hon krafsat upp hela bädden, dock ätit allt natt-hösilage och allt vatten (20 liter). Bajsade innan hon gick ut, men hade märkbart ont i magen. Hon är nu ute, jag tror det är bäst. Hon rullar sig en del och har lagt sig en gång, då gick jag och jagade på henne och hon gick upp med en gång.

De senaste rönen är ju nu att de inte får kolik av själva krubbandet utan att krubbandet och koliken beror på samma sak, dvs mag/tarmstörningar. Nu undrar jag därför om ngn vet vad för slags foder som är bra resp dåligt för krubbitare?

Hon står i dag på fri tillgång på hösilage (ca 70% ts, äter ca 10 kg), 0,5 kg hel havre och lite betfor (ett par hekto). Hennes tänder borde nog kollas, det är en hel del havre i bajset (jämfört med de andra).

EDIT: Tittade ut nu och nu står hon faktiskt och äter.

Sv: Foder till krubbitare

Hej ! Vill börja med att säga att det är bra att hon har fri tillgång på grovfoder. Kvaliteten på ditt hösilage måste jag dock ifrågasätta, med ett så högt ts så skulle jag snarare kalle det ett blött hö och då kan man undra hur den hygieniska kvaliteten är. Hade hon problem innan du börja använda detta grovfoder ?
Betfor är bra för tarmarna och håller igån det hela.
Har du problem med havre i avföringen så utgår jag från att du utfodrar med helhavre, krossad havre är lite lättare för magen att ta hand om och hästarna tillgodogör sig oftast det bättre om de har problem med att havren annars bara går igenom.

Kvalitén på hösilaget är god men jag är medveten om att det är lite för torrt. Det kommer dock från en väldigt professionell producent och har funkat kanon. Ifjol hade vi ts 67%, samma leverantör, inga problem.

Jag kanske ska plocka havren helt, hon får i sig det hon behöver utan den så det är helt onödigt faktiskt.

Eftersom jag själv haft en häst som fick kolik så fort han stod utan krubbitarrem så är jag inte helt säker på att det man anser idag är hela sanningen. Det diskuteras ju ofta magsår som en av störningarna o dåhkan man tex tänka sig att krubbandet i sig drar igång syraproduktionen o därmed ger smärta. Om jag idag hade en krubbitarhäst skulle jag inte tveka att prova gastrogard.
PL

Aha. Jag har medveten låtit henne stå utan rem, just för att jag har fått för mig att det inte är därifrån koliken kommer. Hon har aldrig haft det tidigare dock, men har som sagt krubbat mkt nu på sistone.

Rem på, alltså - Gastrogard, är det ett läkemedel eller tillskott?

Jag kan inte säkert säga att remmen gör ngn skillnad i ditt fall, svårt att testa om inte koliken blir återkommande.
Gastrogard=omeprazol=losec=dyrt obs att den dosen som står i fass är framprovats i usa på tävlingshästar där man inte vidtar några andra åtgärder. Icke tävlingshäst med fri tillgång på grovfoder kan man testa en lägre dos.
PL

Håller inte rikrigt med om remmen, jag är nog mer inne på att man måste kunna lösa det på något annat sätt, utebox ?

Jag säger inte att man måste använda rem utan att det var vad som fungerade på den hästen. Gällde även ute om han inte fick ett riktigt frodigt bete vilket han inte kunde få.
PL

Ofta krubbar de som mest efter att ha ätit kraftfoder (eller fått någon godbit) ,eftersom det stressar dom mer än att äta grovfoder. Kanske kan du ge kraftfoder givan en gång om dagen, eventuellt ute i hagen?

Tidigare har hon bara krubbat just vid krf-giva, men nu har hon faktiskt tom gjort det på stolparna ute i hagen.

Jag har uteboxar men vill helst inte ställa henne där eftersom hon fölar i april...

Med rem biter hon inte alls och det kan ju vara värt ett försök. Om koliken kommer tillbaks ändå får man fundera mer. Det kan ju å andra sidan ha varit vad som helst, inte alls säkert att det beror på krubbandet...

Har en bekant som har en häst som krubbar. Den har också problem med kolik. Den får krafft och betfor, men om pelletsen får ligga lite i betforen och svälla får den kolik direkt. Vet inte varför den är så känslig mot just detta.

Tänk lite omvänt vad gäller rem. Varför har den krubbat mkt de sista veckorna ? Kanske är så att något varit på gång ett tag i magen och inte tvärtom. En häst som blir irriterad i magslemhinnan kan finna stor lindring i att svälja ner luft.
Betfor är ett stort NEJ till krubbande hästar, retar magslemhinnan som allra värst, vetekli är däremot mkt milt för magen (och håller igång tarmarna dessutom proteinrikt och bra till dräktigt sto) lucernhack är också mkt bra att blanda ut kraftfodret med för att få mer struktur vilket är lindrande för magen.
Min egen kolikhäst som också krubbar vid irritation i magen (och som är dräktig) står på fri tillgång på hö samt 0,2 havre, 0,5 vetekli, 2 liter lucernhack (ca 0,3) och 4 dl kokta linfrö (2 morgon och 2 kväll) anledningen att jag valt att behålla smågivor av de olika är just för att slippa en nyintrudoktion efter fölningen när behovet ju stiger rejält och kolikhästar är ju extra känsliga för förändringar.
En annan sak som klart skall undvikas är äpplen samt var mkt sparsam med morötter.

Oj, mkt ny kunskap :bow:. Eg behöver hon ju inget krf men jag har tänkt som du, behålla för att slippa introducera det sen. Får hem lusern nästa vecka så hon kanske kan få "bara" det.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 900
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
401
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV