Foder till "koloikhäst"?

A

Amber

Och så hände det igen... Min häst fick kolik i lördags kväll igen. Det är tredje gången det här året nu. Jag har haft honom i snart två år och första året fick han det aldrig. Veterinären och jag hade lite diskussion i lördags om vad det kan vara för orsaker. Det är svårt att finna faktorer som har varit lika alla gånger. Ett alternativ är att han har druckit dåligt. Veterinären pratade om att han kanske fick i sig för lite salt.

Är det någon som har tips på vad man ska ge för foder till en "kolikhäst"? Ska jag tillsätta extra salt? Han använder knappt sin saltsten i boxen.

Nu får han (förutom hö) havre, betfor och mineraler. Jag har funderat på att börja med nötbas (kli och linfrö). Någon som har några förslag eller varit i samma sits? Någon påpekade att om en häst väl har fått kolik en gång får de det lätt igen. De blir känsligare då. Stämmer det? Jag är konstant orolig för honom som det är nu.

//Amber
 
Sv: Foder till "koloikhäst"?

Hur mycket stråfoder får hästen?

Ge gärna extra salt i maten. Jag ger min häst 2 msk i kvällmaten trots att han äter på sin saltsten.

mvh Jessica
 
Sv: Foder till "koloikhäst"?

Hej!

Han får 3kg på morgonen, 1kg till middag och 3kg på kvällen. Kanske ska tillägga att han är 153cm, Welsh Cob. Tappar lätt hull, särskilt på våren.

Hur vet man hur mkt salt man ska ge? Veterinären påpekade att det kan vara lätt att ge för mkt. Ska man ge "vanligt" salt eller vad är det? Har aldrig någonsin gett mina hästar salt, förutom saltsten.

//Amber
 
Sv: Foder till "koloikhäst"?

Äter den gräs? Annars tycker jag att 7 kg hö är för lite till en såpass stor häst. Försök att ge mer stråfoder.

Jag tror att ett par msk salt om dagen kan bli lagom till din häst. Hur mycket dricker den? Har den bara tillgång till vattenkopp tycker jag du ska ställa in en hink i stället, så får du lite bättre koll på hur mycket den dricker.

mvh Jessica
 
Sv: Foder till "koloikhäst"?

Vilken effekt har saltet för en kolikhäst?

Vi hade en häst med problem med upprepade koliker en höst/vinter. Ägaren tog efter veterinärs inrådan träckprov och det visade sig att hästen hade blodmask. Enligt vet kunde detta vara orsaken.

Piggy
 
Sv: Foder till "koloikhäst"?

Min häst får kolik när hon dricker för lite...
Efter det att jag började ge henne betfor morgon och kväll(gav bara 1ggr/dag tidigare) med 1msk salt i varje och mycket vatten (betfor strimmlorna "simmar") så har hon inte haft fler kolikanfall.
Om detta beror på saltet, betfor vattnet eller nått annat kan jag inte svara på, men som sagt så har hon inte haft kolik fler gånger.
 
Sv: Foder till "koloikhäst"?

Mer grovfoder är ett tips. Om man inte tycker sig kunna öka hö- eller ensilagegivan kan det hjälpa att använda halm som strömedel.

Vad har du för flödeshastighet i vattenkoppen? Vid för dåligt flöde tröttnar hästen lätt på att trycka fram vatten och dricker för lite. Vattna gärna med hink istället. (Som du redan fått tips om...)
 
Sv: Foder till "koloikhäst"?

Jag skulle också ta ett träckprov på hästen!
Hästarna i vårt stall (2st) fick upprepade kolikanfall i vintras. Jag gjorde träckprov, och det visade sig att de hade bandmaskinfektion! Trots att vi avmaskat efter konstens alla regler.....
 
Sv: Foder till "koloikhäst"?

Vilken typ av kolik är det som din häst brukar få? Om det tex är gaskolik så kan det mycket väl bero på blodmask, så då tycker jag också att du ska göra träckprov. För att vara helt på den säkra sidan. Min gamla häst var full med blodmask när jag fick henne och hon hade upprepade kolikanfall under hela tiden jag hade henne (2 år). Fastän jag fick bort maskarna så var hon redan så förstörd i mage och tarmar att det till slut inte gick att rädda henne. Därför kollar jag nu ALLTID så att hästen inte har mask om det skulle vara så att den får kolik av någon konstig anledning. Särskilt om det är upprepade gånger.

Vad gäller saltet så har jag faktiskt ingen aning om hur det påverkar hästen i denna sitiationen. Det kan ju mycket väl vara det som är problemet, likaså med vattnet.

Linfrö och loppfrö är alltid bra att ge kolikhästar. Linfrö är bäst till hästar som har en tendens att få kolik av förstoppning och loppfrön är bra för att driva ut eventuell sand som hästen kanske har gått och pillat i sig och därav får kolik (kanske kan var det som är problemet). OBS! Glöm bara inte att linfrö skall kokas innan det ges eftersom det annars är giftigt!

Min nuvarande häst har inte haft problem direkt med kolik men har varit väldigt lös i avföringen också pga blodmask. Har börjat ge henne halm tillsammans med höet för att fösöka stabilisera magen på henne (+ lite andra medikamenter). Vet inte hur lämpligt detta är i ditt fall men jag tror ju kanske inte att det skulle skada (såvida hästen inte redan står på halm vill säga). Det enda jag tänker på ang. halmen är att kolikhästar på djursjukhus inte står på halm utan på spån, just för magen skull. Därför tycker jag att du skall kolla upp det med veterinären allra först.

Om jag varit du så hade jag i alla fall kollat upp det där med masken allra först, för att sedan (om det nu inte är det) kunna gå vidare och luska i vad orsaken är.

Lycka till!
 
Sv: Foder till "koloikhäst"?

hej igen!

Tack för alla svar!

Första gången hade han förstoppnig. Då hade vattnet frusit i hagen så det kan ha berott på det.Andra gången och tredje gången var det gaskolik. Då hade han betat gräs plus att det var väldigt varmt ute. Det kan alltså vara vattnet då med, i kombination med gräset. Han har både vattenkopp och hink i boxen. Nu har han ju gått ute och haft vattentunna. han går ihop med en annan häst så det är svårt att veta hur mkt han dricker. Vi brukar fylla karet med nytt vatten varje kväll.

Vintertid brukar han få 8kg hö per dag. Tycker ni att det är för lite? De andra ger sina mindre och de har större hästar. Jag kan gärna öka iofs.

Jag brukar ha mkt vatten i betforen så att det är riktigt simmigt och blött när han får det.

//Amber
 
Sv: Foder till "koloikhäst"?

Jag hade en riktigt kolik-häst tidigare. kolik ca 1 gång/vecka. Jag kan bidra med följande tips..

Min åt hö, dammar det så vattna och låt rinna av. Ge mycket betfor (ca 1 kg torr med massa vatten) undvik kli och korn, det reagerade min starkt på.
I övrigt åt han havre och mineraler samt b-vitamin, fri tillgång på salt och vatten
Detta funkade kanon på min häst, inget som säger att det gör det på din, prova dig fram.

Min ponnys besvär försvann när jag bytte stall, den nya stallet hade kanon bra ventilation. Det gamla var ganska instängd och fuktigt. Detta hade säkert en stor inverkan på min ponny.
Nu har ju inte din kolik lika ofta som min så själva stallet är det nog inget fel på i ditt fall.

Jag tycker 7-8 kg hö är ganska normal mitt hbl äter 9-10kg
 
Sv: Foder till "koloikhäst"?

Om du kan ge mer grovfoder tycker jag absolut att du ska göra det! Byt ut kraftfodret mot grovfoder så långt det går.
 
Sv: Foder till "koloikhäst"?

Jag tycker man ska undvika dammigt hö så långt det är möjligt. Det hjälper alltså inte att vattna det.

mvh Jessica
 
Sv: Foder till "koloikhäst"?

Har för mig att fodret Marstall har något sort som är anpassad till just hästar som har kolikproblem,det heter OLD-ENGLISH-HORSE-MASH men jag vet inte så mycket mer om de..du kan ju gå in på www.marstall.biz/schweden/schwedenstart.htm och kolla, ska finnas under "speciallfoder"
 
Sv: Foder till "koloikhäst"?

Vi har en kolikhäst. som fick kolik pga att tarmen hängde sig, nu när hon dock är opererad mot detta. Fast efter som pga alla upphägningarna så är tarmen skadad och hon får lätt gaskolik.

Vi ger hon kli, linfrökaka, olja, betfor med mkt vatten i, kraft groov och kornkorss i kraftfoder (förutom hö och mineraler m.m).
Vi har dessutom prövat ett medel som ska vara bra för kloikhästar. De heter något på biosa eller nått, tror det ska finnas en hemsida...
Och så ser vi till att hon får daglig motion, det är den bästa medicinen mot gaser i magen!
 
Sv: Foder till "koloikhäst"?

piggy skrev:
Vilken effekt har saltet för en kolikhäst?

Vi hade en häst med problem med upprepade koliker en höst/vinter. Ägaren tog efter veterinärs inrådan träckprov och det visade sig att hästen hade blodmask. Enligt vet kunde detta vara orsaken.

Piggy

Den effekt saltet har är att hästen börjar dricka bättre. När hästar får saltbrist så kan de sluta dricka salt, vilket innebär att de lättare får förstoppning. Det är långt ifrån alla hästar som får sitt saltbehov tillgodosett enbart via saltsten i boxen. Saltbehovet ökar ganska rejält när hästen ansträngt sig eller om det är en varm sommardag.

Tillför man då extra salt i t ex betforen, så blir hästen törstig av saltet och dricker mer, vilket i sin tur leder till att förstoppning kan förhindras.

Har hästen problem med mask så får den kolik av det också - då hjälper det inte med salt ;)

/Lizzie
 
Sv: Foder till "koloikhäst"?

Jag utgår från att du menar att hästen slutar dricka vatten. :smirk:
Jag tror som du att uttorkning pga saltbrist är en av de vanligare kolikorsakerna. Hästens törst regleras nämligen av natriumkncentrationen i blodet. Vätskeförlust leder till högre natriumkoncentration o hästen dricker. Vid saltbrist pga stora förluster och eller dåligt intag blir natruimkoncentrationen för åg för att signalera törst.
Med tanke på att hästens svett innehåller mkt natrium blir den här mekanismen spec känslig för svettning.
PL
 
Sv: Foder till "koloikhäst"?

peter_lundin skrev:
Jag utgår från att du menar att hästen slutar dricka vatten. :smirk:
Jag tror som du att uttorkning pga saltbrist är en av de vanligare kolikorsakerna. Hästens törst regleras nämligen av natriumkncentrationen i blodet. Vätskeförlust leder till högre natriumkoncentration o hästen dricker. Vid saltbrist pga stora förluster och eller dåligt intag blir natruimkoncentrationen för åg för att signalera törst.
Med tanke på att hästens svett innehåller mkt natrium blir den här mekanismen spec känslig för svettning.
PL

Tack för förtydlingen :bow: Precis vad jag menar! :D

/Lizzie
 
Sv: Foder till "koloikhäst"?

*huuuu* koliker är ingen höjdare... Min herre brukar få gaskoliker vår/höst. Ny uppkommet gräs(stoppar i sig sand..) samt gräs som varit utsatt för frost kan vara orsaken. Försöker se till att hans mage är i balans. Min kille får "djursjukhus-kolikmat" dvs betfor med kli i, samt foderjäst för att hålla magen i trim. Dessutom FRI TILLGÅNG TILL STRÅFODER!!! Många hästägare i sverige undrar varför hästen får kolik (även beteendestörningar och dylikt) men relaterar detta aldrig till att de ger en väldigt liten stråfodermängd. Hästen är till för att äta gräs, inte kraftfoder...

Det knepigaste är dock att min herre får sina attacker under ridning! rätt var det är börjar han stappla och svettas kopiöst...!! Veterinärerna kan ej svara på orsaken. Trodde det var magsår, men de hittar inga i magssäcken! *peppar peppar* har vi inte haft problem på länge nu...
 
Sv: Foder till "koloikhäst"?

Muppo! Kan ni inte PROVA med magsårsmedicin? Vad säger veterinärerna?

Min blev dålig pga förstoppning, hamnade på sjukhus och där misstänkte veterinären att hon även hade magkatarr/sår och började ge Nexium till henne.... VIPS blev hon BRA!! (förstoppningen hade då släppt för länge sen men hästen var fortf. dålig och därför kom vet. fram till detta)
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
521
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 363
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 161
Senast: Freazer
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 899
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp