Foder till islänning

E

Egonson

Jag har fått till uppgift att räkna ut foderstater till två islänningar.
Höanalys, vikt, motion mm.
(allt man behöver veta för att räkna foderstat så att säga) har jag fått uppgifter om.

Nu undrar jag, är det något speciellt man behöver tänka på när det gäller just islandshästar?
 
Inte mer än att de har samma behov som alla andra hästar av samma typ och storlek och att metoderna för att mäta fram vikten funkar dåligt.
 
Är det två verkliga isisar eller är det bara räkneexempel?

Är det verkliga hästar det gäller så är det bra att ta reda på vad de har gått på för foderstat förut och hur de har sett ut på den.

mvh Jessica
 
Ja, de är 'verkliga' :) Sokki och Krokur :love:
Jag har skrivit ett litet frågeformulär till ägaren, med saker jag behöver veta, frågade efter gamla foderstaten där och hur de verkade på den.
Frågade också efter hästarnas vikt, ålder, svår/lättfödd, hur mycket de motionerar och höanalys.
 
Har hållt på med "vanliga" hästar tidigare, och när jag började med isisar sa alla att de inte behöver så mycket grovfoder. Jag provade det men min erfarenhet nu är att de ska ha rejält med grovfoder och däremot inte kräver mycket kraft. Min mår som bäst när han får 7-8 kg hö och ca 0,5 kg kraft (har varierat kraften efter foderanalysen av höt, och inte dragit ned på höt även om proteinet varit högt på det, på island är det massor av protein i hösilaget, så det brukar inte vara något problem- på island får utegångshästarna fri tillgång och övriga rejält med grovfoder)
 
På Island får nog inte ridhästarna fri tillgång, däremot unghästar och fölston.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 761
Senast: Bee
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 517
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 349
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp