Foder till gammal shettis med dåliga tänder

pimy

Trådstartare
Mina föräldrars minishettis (okänd ålder, men börjar bli riktigt grå nu så jag skulle tippa på 25+) har alltid varit rund och tidvis till och med tjock men nu under den senaste månaden har han börjat falla ur. Revbenen känns tydligt och han är spetsig över ryggen. Hade ute veterinär idag som konstaterade att hans tänder är rejält slitna och i princip slut, precis som jag trodde. Veterinären tyckte att om man kan hitta nåt han äter och ökar i vikt av igen så kan han få hänga med ett tag till, annars är det inget mer man kan göra.

Fråga är bara vad man ska hitta på att ge honom. I dagsläget får han gröt av lusenpellets och betfor (och mineraler), fri tillgång på hö. Han har aldrig varit särskilt förtjust i lusernet och har aldrig ätit upp allt, men eftersom han tidigare hållt sig i gott hull så har det fått vara så. Hö är svårt att säga hur mycket han får i sig av, han bökar runt en del i boxen och vänder ner höt i halmen så han står väl mer eller mindre på 50/50. Går och betar det lilla gräs som finns i hagen.

Kan Krafft Rehab vara nåt? Står att det är lämpligt för seniorhästar. Är det gott? Det är väl en smaksak såklart, men vad innehåller det? Hittar ingen innehållsförteckning.

Måste finnas fler där ute med liknande bekymmer, vad ger ni era hästar? Hjälp!
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder

Kan ju prova olja, vet inte hur bra det är med pellets för hans tänder ?
 
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder

Du kan ju även ge honom hackad lucerne, det är ju mjukare och mer lättuggat än vanligt hö.

Annars testa men olja i maten.
 
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder

Rehab
Kli av skalad havre
Lusern
Korn
Vetekli
Vete
Potatisprotein
Melasserad betpressmassa
Fruktos
Betmelass
Sojaolja (av livsmedelskvalite)
Koksalt
Lysin
// Linda
 
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder

Mina föräldrars minishettis (okänd ålder, men börjar bli riktigt grå nu så jag skulle tippa på 25+) har alltid varit rund och tidvis till och med tjock men nu under den senaste månaden har han börjat falla ur. Revbenen känns tydligt och han är spetsig över ryggen. Hade ute veterinär idag som konstaterade att hans tänder är rejält slitna och i princip slut, precis som jag trodde. Veterinären tyckte att om man kan hitta nåt han äter och ökar i vikt av igen så kan han få hänga med ett tag till, annars är det inget mer man kan göra.

Fråga är bara vad man ska hitta på att ge honom. I dagsläget får han gröt av lusenpellets och betfor (och mineraler), fri tillgång på hö. Han har aldrig varit särskilt förtjust i lusernet och har aldrig ätit upp allt, men eftersom han tidigare hållt sig i gott hull så har det fått vara så. Hö är svårt att säga hur mycket han får i sig av, han bökar runt en del i boxen och vänder ner höt i halmen så han står väl mer eller mindre på 50/50. Går och betar det lilla gräs som finns i hagen.

Kan Krafft Rehab vara nåt? Står att det är lämpligt för seniorhästar. Är det gott? Det är väl en smaksak såklart, men vad innehåller det? Hittar ingen innehållsförteckning.

Måste finnas fler där ute med liknande bekymmer, vad ger ni era hästar? Hjälp!
Min gamling (nu 31 år) står på betfor, vetekli och soja. Han tål inte lucern (och var heller inte särskilt förtjust i det). Din pålle behöver lättillgängliga näringsämnen eftersom det inte bara är tänderna som tar slut på en gammal häst (även förmågan att ta upp näring i tarmen försämras, en av få likheter som finns med människan). Ge hö som vanligt, men räkna inte med de näringsämnena som finns i höet i foderstaten. Jag ger en foderstat beräknad på medelhårt arbetande häst trots att han bara går i hagen. Gör du så får du upp pållen i fett och muskler på ett litet kick.
 
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder

tack för svar, ska försöka få ihop en lämplig foderstat åt honom av nåt han äter!
 

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 709
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Vad skulle ni rekomendera för foder till en gammal häst som bara står i hagen och har börjat få väldigt dåliga tänder? Hästen är runt...
Svar
2
· Visningar
1 230
Senast: diabla
·
Foder & Strö I torsdags kom det hem en shettis till oss. Världens goaste lilla farbror på 23 år men tyvärr ganska tunn. Enligt ägaren hade den haft...
2
Svar
25
· Visningar
4 318
Hundhälsa Min tik har haft dålig andedräkt i 3 år (hon är 5,5 år). Jag har skött hennes tänder med tandstensskrapning, plaque-off, borstning och...
Svar
14
· Visningar
7 513
Senast: Annika_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp